تأثیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اشتغال‌زایی چیست؟

صنعت خرده‌فروشی
زمان مطالعه: 6 دقیقه

در سالهای دور تنها راه ارائه محصولات و خدمات مختلف به شکل فروشگاه‌های سنتی بود تا اینکه فروشگاه‌های جامع و بزرگی به نام فروشگاه‌های زنجیره‌ای فعالیت خود را شروع کردند. یکی از جنبه‌های مثبت راه‌اندازی این شکل از روابط تجاری و فروش، تأثیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اشتغال‌زایی است که به شکل باورنکردنی و غیر قابل انکار، مثبت است.

بیشتر بدانید: فروشگاه زنجیره‌ای یا سوپرمارکت، کدامیک برای خرید گزینه‌ی مناسب‌تری هستند؟

از آنجایی که امروزه در هر محله و خیابانی یک فروشگاه زنجیره‌ای برپا شده، بسیاری از افراد تصور می‌کنند این فروشگاه‌ها آثار مخربی بر روی مغازه‌های کوچک دارد و باعث نابودی برخی از کسب و کارها می‌شود. در صورتی که اینگونه نبوده و این تصور اشتباه است. در ادامه این مطلب از بلاگ هایپر، در مورد دلایل این امر و فرصت‌های شغلی متعددی که اینگونه فروشگاه‌ها به وجود آورده‌اند بیشتر صحبت شده است.

تأثیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اشتغال‌زایی چیست؟

همانگونه که اشاره شد در ابتدای امر تصور می‌شود تأسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای باعث نابودی بسیاری از مشاغل محلی می‌شود، در صورتی که تحقیقات بازار ثابت کرده که اینگونه نیست. در واقع یکی از بزرگترین مزایای فروشگاه‌های زنجیره‌ای در یک شهر به وجود آوردن فرصت‌های شغلی متنوع و متعددی است. در اصل فرصت‌های شغلی موجود در یک فروشگاه زنجیره‌ای طیف وسیعی از نیازهای افراد برای کارها را پوشش خواهد داد و به همین دلیل تأثیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اشتغال‌زایی غیرقابل انکار خواهد بود.

هر فردی دارای تخصص‌های مختلف با سطح سواد متنوع می‌تواند در فروشگاه‌های زنجیره‌ای استخدام شود و این امر کاملاً ملموس است. البته در هر فرصت شغلی شرایط حداقلی مطرح است که برای به دست آوردن آن باید اقدام کرد. برای روشن‌تر شدن این موضوع در ادامه فرصت‌های شغلی که ممکن است در یک فروشگاه‌ زنجیره‌ای باشد را بررسی کرده‌ایم.

فرصت‌های شغلی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

یکی از مهم‌ترین موارد تأثیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اشتغال‌زایی، ایجاد 16 میلیون فرصت شغلی در سال به صورت مستقیم و غیر مستقیم است. هنگام بررسی گزینه‌های شغلی در اینگونه فروشگاه‌ها، مهم است که موقعیت‌هایی را انتخاب کنید که برای شرایط، منافع و موقعیت شما مناسب باشد. بهترین شغل برای یک نفر ممکن است مناسب شخص دیگری نباشد. این امر به مهارت‌ها و علایق شما و آنچه می‌خواهید از کار خود بدست آورید بستگی دارد.

به عنوان مثال‌، موقعیت شغلی صندوقدار اغلب کم درآمد است اما ممکن است به شما اجازه دهند برای ایجاد یک برنامه انعطاف‌پذیر در زندگی دست شما باز باشد. در واقع به همین دلیل تعداد زیادی کارمند در اینگونه فروشگاه‌ها مشغول به کار هستند و فرصت‌های زیادی برای پیشرفت شغلی وجود دارد. انواع موقعیت‌های شغلی برای این افراد وجود دارد که مهم ترین آنها عبارتند از:

مشاوران زیبایی

شاید جالب باشد بدانید که مشاوران زیبایی با پیشخوان‌های لوازم آرایشی در مراکز خرده فروشی فرصت‌ زیادی برای اشتغال دارند. این افراد با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنند و به فروش کمک می‌کنند و حقوق ثابت دارند. برخی دیگر نیز ممکن است به طور مستقل و نماینده برندها کار کنند. در اصل اسخدام این افراد نشان می‌دهد که تأثیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اشتغال‌زایی فقط محدود به حیطه خاصی چون فروش و امور مالی نبوده و در بخش زیبایی و بهداشت پوست و مو نیز این تأثیرات قابل مشاهده خواهد بود. دوره دیدن کوتاه مدت در این زمینه و یا داشتن دانش کافی امکان استخدام برای انجام این کار فرصت شغلی مناسبی در یک فروشگاه زنجیره‌ای را فراهم می‌کند.

فرصت‌های شغلی مربوط به تجارت آنلاین و آی تی

از آنجایی که بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره به فروش آنلاین و تجارت الکترونیک روی آورده‌اند، تأثیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اشتغال‌زایی در این بخش بسیار محسوس است. در واقع علاوه بر اینکه برای راه‌اندازی سایت و اپلیکیشن به طراحان و متخصصین این امر نیاز است. باید کارمندانی را برای بخش آی تی استخدام کرد که وظیفه به روز کردن سایت و نگهداری از آن را برعهده داشته باشند.

همچنین سایت‌ها و اپلیکیشن‌های این فروشگاه‌ها به طراحان گرافیست، افراد فعال در زمینه سئو، تولید محتوا و مواردی از این دست نیاز دارند. برای همین می‌توان گفت که در بخش آی تی فرصت‌های شغلی فراوانی را فراهم می‌آورد که تخصص‌ها و مهارتهای زیادی را پوشش می‌دهد . مسئولیت‌ها در این بخش علاوه بر موارد گفته شده ممکن است شامل پشتیبانی سخت افزاری، پشتیبانی نرم‌افزاری، بخش موبایل، پیام رسانی، دیتا اینتری و سرور دانست.

قصابی و بخش پروتئینی

شاید جالب باشد بدانید که تأثیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اشتغال‌زایی مطلقاً منفی نبوده و مشاغلی مانند قصابی محلی و فروشگاه‌های پروتئینی از بین نخواهد رفت. بلکه تعداد افراد زیادی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای فروش و تمیز و قطعه کردن گوشت، مرغ و ماهی را برعهده دارند و در این زمینه شاغل هستند. این افراد وظیفه چک کردن موجودی کالا و پردازش سفارشات را برعهده دارند. این افراد به دلیل اینکه کارشان به صورت یدی است باید ساعات کاری، توان و شرایط خود را پذیرش شغل و مشغول شدن در این غرفه‌ها مدنظر داشته باشند.

 صندوقداری

صندوقداری الزام به آموزش خاص و رسمی ندارد و در طی کار آموزش‌های لازم به فرد داده می‌شود، شما می‌توانید در اکثر فروشگاه‌های زنجیره‌ای فرصت شغلی اینگونه را به راحتی به دست بیاورید. تأثیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اشتغال‌زایی در این بخش بسیار محسوس است و برای همین افراد زیادی با سطح سواد مختلف و در سنین مختلف برای صندوقداری تقاضای استخدام می‌کنند. این فرصت شغلی در فروشگاه‌های بزرگ، فروشگاه‌های مواد غذایی، پمپ بنزین‌ها و سایر موسسات خرده فروشی در دسترس است. تخصیص بیمه به صندوقدار و برخورداری از برنامه کاری منعطف از ویژگی‌های این شغل در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به شمار می‌رود.

بخش امنیت

فروشگاه‌های زنجیره‌ای حجم انبوهی از کالا را دارند و همین امر گاهی زمینه ساز سرقت خواهد شد. به همین خاطر می‌توان تأثیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اشتغال‌زایی در زمینه امنیت را به صورت کامل مشاهده کرد. از فرصت‌های شغلی متعدد در این زمینه می‌توان به نیرو‌های حراستی، نگهبانان اشاره کرد. همچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای در زمینه نصب دوربین‌های مداربسته و نگهداری از آنها، مسئول نصب اتکیت‌های دزدگیر بر روی محصولات و مواردی از این دست را افراد زیادی را استخدام می‌کنند. این افراد باید از فیلترهای خاصی در این زمینه عبور کنند و یکی از ویژگی‌های مهم این افراد ارائه مدرک عدم سوء سابقه است.

متخصص منابع انسانی/ مدیر آموزش نیرو

شاید یکی از مهمترین تخصص‌ها که علاوه بر اینکه خود یک فرصت شغلی است می‌توان تأثیر آن را در اشتغال‌زایی فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشاهده کرد، مدیریت منابع انسانی است که وظیفه جذب، استخدام، آموزش کارمندان را برعهده دارند. تأثیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اشتغال‌زایی به ویژه با کمک این تخصص بیش از قبل شده است.

بخش حسابداری

تأثیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اشتغال‌زایی در زمینه فرصت‌های شغلی مالی و حسابداری هم غیر قابل انکار است. از آنجایی که خرید و فروش در این فروشگاه‌ها به صورت مداوم انجام می‌شود نیاز به یک تیم مالی قوی است تا امور مربوط به این فروشگاه‌ها مختل نشود. کمک حسابداری، حسابداری، مسئول امور مالیاتی، انباردار، انبار گردانی، مسئول فروش و مواردی از این دست جزو فرصت‌های شغلی فراوانی که در این زمینه ایجاد می‌شود. البته برای این کار نیاز به رزومه کاری قوی، داشتن تحصیلات مرتبط است.

هماهنگ کننده تدارکات

هماهنگ کننده تدارکات

هماهنگ کننده‌های تدارکات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، امکان خرید محصولات مناسب برای فروشگاه را ترتیب می‌دهند. آنها موجودی کالا را ثبت می‌کنند، کالاهای مورد نیاز را سفارش می‌دهند، کالاها را به فروشگاه منتقل می‌کنند و بسیاری وظایف از این قبیل را برعهده دارند.

از آنجایی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای طیف گسترده‌ای از کالاها را پوشش می‌دهند، تعداد زیادی نیروی متخصصی برای این کار نیاز است و به همین دلیل تأثیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اشتغال‌زایی در این بخش بیش از موارد گفته شده ملموس خواهد بود.

دیگر موارد

در کنار موارد گفته شده، در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیروهای زیادی برای بخش نظافت، بازاریابی، بخش تماس با مشتریان، پیک‌های موتوری، راهنمایان مشتری، افرادی برای جمع‌آوری سبدهای خرید از فروشگاه، افرادی که محصولات در قفسه قرار می‌دهند، مدیر فروشگاه، منشی در بخش اداری، کارمندان اداری و … مورد نیاز است.

در واقع با توجه به این موقعیت‌های شغلی، تأثیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اشتغال‌زایی را در یک زمینه خاص و برای یک تخصص نمی‌توان محدود کرد. همچنین به دلیل خرید فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حجم زیاد از برندها، کارخانه‌های داخلی، ی کشاورزان و دامداران بومی است، این امر به تولید ملی و داخلی کمک زیادی خواهد کرد و باعث می‌شود افراد زیادی به صورت غیر مستقیم هم مشغول به کار شوند.

سخن پایانی

در این مطلب از سایت هایپرفامیلی با شما همراه بودیم. تأثیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اشتغال‌زایی در بازار کار امروزی بسیار ملموس است و فرصت‌های شغلی فراوانی برای این امر را فراهم می‌کند. در این رابطه یک مثال خوب فروشگاه‌های زنجیره‌ای فامیلی است. اگر جز افرادی هستید که به دنبال کار هستید، این فروشگاه دارای 1000 فرصت شغلی جدید است که افراد مختلف با تخصص‌های متعدد را پوشش می‌دهند.

همچنین این فروشگاه زنجیره‌ای به دلیل اینکه در شهرهای مختلف ایران شعبه دارد، می‌تواند بازار کاری این شهرها را تا حد زیادی پوشش دهد. برای این امر هم کافیست به سایت فروشگاه فامیلی مراجعه کرده و به بخش استخدام رفته، فیلدهای مربوطه را پر کنید.

مطالب مرتبط

جدیدترین اخبار فامیلی

جدیدترین مطالب سبک زندگی

جدیدترین مطالب صنعت خرده‌فروشی

جدیدترین مطالب آشپزی

جدیدترین مطالب آموزشی سلامتی

جدیدترین مطالب توسعه فردی

جدیدترین داتستنی های جالب

جدیدترین مطالب سفر و گردشگری