در روزهای سرد و برفی چه سوپی بخوریم؟

آشپزی
زمان مطالعه: 6 دقیقه

در فصل‌های پاییز و زمستان که هوا سرد می‌شود، بخصوص در روزهای سرد و برفی، یک کاسه سوپ داغ همان انتخاب دلچسبی است که وجودتان را گرم می‌کند. نه تنها سوپ برای فصول سرد انتخاب بسیار لذت‌بخشی است، بلکه یک غذای سرشار از مواد مغذی است و به راحتی و معمولا در زمان کم آماده می‌شود. مصرف این غذا برای بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا به شدت توصیه می‌شود. سوپ‌ها تنوع بسیاری دارند و اغلب می‌توان با مواد موجود در خانه دست‌ به کار شد و یک وعده غذای گرم و خوشمزه آماده کرد. برای آشنایی با چند نوع سوپ خوشمزه، با بلاگ هایپرفامیلی همراه باشید.

حتما لازم نیست که شما بیمار شوید تا به سراغ سوپ‌ها بروید. مصرف سوپ‌ به همراه انواع نان‌ها می‌تواند غذای کاملی باشد و شما را کاملا سیر ‌کند. مصرف سوپ که از غلات و مواد پروتئینی و همچنین سبزیجات آماده شده به همراه مقداری نان می‌تواند یک غذای اصلی اما سبک باشد که کالری و مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کند.

چرا سوپ برای فصول سرد سال مفید است؟

سوپ‌ها غذای محبوبی به ویژه در میان کودکان هستند و می‌تواند به عنوان یک غذای کامل از نظر خاصیت و ارزش مواد غذایی در نظر گرفته شود. همچنین به دلیل نوع پخت آن به صورت آب‌پز، غذایی سالم است و خواص مواد آن حفظ می‌شود. مصرف سوپ برای فصول سرد بیشتر توصیه می‌شود زیرا به علت خواص مواد آن از جمله پروتئین، غلات و سبزیجات، با تامین انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی، موجب تقویت بدن می‌شود و از بیماری‌های این فصول بویژه سرماخوردگی جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این سوپ غذای گرانی نیست و به راحتی می‌توان مواد آن را تهیه کرد و در صورت نیاز نیز می‌توانید آن را در ظرف‌های مناسب در یخچال نگهداری کنید. همچنین افرادی که دچار اضافه وزن هستند می‌توانند سوپ را بیش از پیش در وعده‌های غذایی خود قرار دهند چرا که حجم زیادی از غذا را با کالری کمتر دریافت می‌کنند. تمام این موارد از دلایل محبوبیت سوپ‌ها به شما ر می‌رود.

انواع سوپ برای فصول سرد سال

با شروع فصل سرما و شیوع مجدد سرماخوردگی و آنفولانزا، تمایل افراد نیز به غذاهای آبکی و گرم بیشتر می‌شود. مصرف سوپ برای فصول سرد باعث رفع گرفتگی‌های بخش‌ تنفسی بدن می‌شود و عفونت در سیستم ایمنی را از بین می‌برد. سوپ‌ها حتی موثر‌تر از بخور می‌توانند التهاب ریه‌ها و مخاط بینی را تا حد زیادی کاهش دهند. تنوع سوپ برای فصول سرد آنقدر زیاد است که شاید فرصت درست کردن سوپ تکراری را نداشته باشید.

سوپ مرغ

ساده‌ترین سوپ برای فصول سرد سال، سوپ مرغ است که در آن از انواع سبزیجات استفاده شود و در نهایت با مقداری آبلیمو میل کنید. کارشناسان مواد غذایی و پزشکان، مصرف سوپ مرغ را به علت خواص آن به گروه‌های حساس از جمله افراد سالمند، زنان باردار و افرادی که سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف است توصیه می‌کنند. اثر سوپ مرغ بر سلامت به گذشته برمی‌گردد و پزشکان سنتی نیز آن را برای بیماران خود تجویز می‌کردند.

سوپ شیر

شاید محبوب‌ترین سوپ برای فصول سرد ، سوپ شیر باشد که جای خود را در مهمانی‌ها هم باز کرده است و بسیار طرفدار دارد. در این سوپ علاوه بر شیر که سرشار از کلسیم است، قارچ، ذرت و مرغ نیز دیگر مواد مغذی آن را تامین و به یک غذای کامل تبدیل کرده است. در این شیر در مرحله آخر مقداری خامه اضافه می‌شود که مقدار کالری آن را افزایش می‌دهد. این سوپ در صورتی که به آن خامه فراوان اضافه شده باشد، مناسب بیماران و افراد سرماخورده نیست.

سوپ جو

سوپ جو نمونه‌ای دیگر از سوپ برای فصول سرد است که سرشار از ویتامین و مواد مغذی است. مواد اصلی آن جو، مرغ، هویج، سبزی، پیاز و در صورت تمایل قارچ است. در این سوپ می‌توانید از جو پرک نیز استفاده کنید. مقداری آبلیمو در هنگام خوردن، طعم آن را بهتر می‌کند. جو یک منبع عالی برای فیبر است و علاوه بر نقش موثر آن در سلامت دستگاه گوارش، می‌تواند سموم بدن را دفع کند. کارشناسان سوپ جو را به علت کلسیم فراوان به افرادی که دچار پوکی استخوان هستند، توصیه می‌کنند.

سوپ ترخینه

ترخینه بهترین سوپ برای فصول سرد سال به ویژه هنگام سرماخوردگی است. از آنجا که ترخینه دارای حجم زیادی از آنتی بیوتیک‌های طبیعی است، برای سرماخوردگی معجزه است. ترخینه از غذاهای محلی ایران بویژه در مناطق مرکزی و غربی است. برای پخت آن علاوه بر ترخینه مقداری لپه و عدس، پیاز فراوان و اسفناج لازم است. اگر سرماخوردگی ندارید می‌توانید مقداری نعنا و پیاز داغ هم به آن اضافه کنید. این سوپ منبع غنی کلسیم، فسفر و ویتامین D است و مصرف آن برای خانم‌های باردار توصیه می‌شود.

 سوپ پیاز

پیاز از پرمصرف‌ترین مواد غذایی در سراسر دنیا است که فواید باورنکردنی دارد. پیازها سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و از این رو یک ضد سرطان واقعی است. همچنین پیاز نقش مهمی در از بین بردن عفونت‌ها دارد و به همین دلیل می‌تواند گزینه مناسب سوپ برای فصول سرد باشد. در سوپ پیاز از دیگر سبزیجات مانند تره فرنگی، هویج، جعفری و گشنیز استفاده می‌شود و عطر و طعم مطلوبی دارد.

 سوپ کرفس

کرفس از آن دسته سبزیجاتی است که بسیار محدود مورد استفاده قرار می‌گیرد در حالی که از لحاظ غذایی بسیار ارزشمند است. برگ کرفس حاوی ویتامین A و ساقه آن حاوی انواع ویتامین‌های گروه B است. در سوپ کرفس از هویج، پیاز، سیر و سیب‌ زمینی نیز استفاده می‌شود تا ارزش غذایی آن را کامل کند. کرفس در کاهش وزن بسیار موثر است و سوپ کرفس نیز با توجه به ارزش غذایی بالا، از کالری کمی برخوردار است و لذا با خیال راحت می‌توانید آن را در وعده‌های غذایی خود مکرر استفاده کنید.

سوپ تره فرنگی

سوپ تره فرنگی نوع دیگر سوپ برای فصول سرد است. در این سوپ علاوه بر تره فرنگی از آب گوشت، خامه و آرد سفید استفاده می‌شود و چاشنی آن آبلیمو است. مصرف این سوپ در وعده‌های شام بیشتر توصیه می‌شود زیرا تره فرنگی هضم غذا و همچنین خواب آرام شبانه را آسان می‌کند. طعم تره فرنگی شبیه سیر و پیاز است و خواص ضد میکروبی دارد و از این رو برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل سرما موثر است. خواص تره فرنگی بسیار بالا است و از دیرباز یونانی‌ها و رومی‌های باستان از آن به عنوان داروی گیاهی استفاده می‌کردند.

سوپ گوجه فرنگی

یکی دیگر از سوپ‌های خوش طعم و البته خوش رنگ در فصل پاییز و زمستان، سوپ گوجه فرنگی است که به دلیل رنگ آن بسیار مورد علاقه کودکان است. مواد لازم برای پخت این سوپ، گوجه فرنگی، پیاز، آب گوشت و سبزیجات مانند ریحان و جفری به صورت تازه یا خشک شده است. گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن، همان ماده که باعث قرمزی گوجه فرنگی می‌شود، پروتئین، ویتامین C و ویتامین A است و برای سلامتی بویژه پوست و مو بسیار مفید است. مصرف گوجه فرنگی ریزش مو را کاهش می‌دهد و موها را نرم و براق می‌کند.

سوپ زرشک

اگر می‌خواهید طعم متفاوتی را در یک روز سرد پاییزی یا یک روز برفی زمستان تجربه کنید، از سوپ زرشک غافل نشوید. ترشی خاص زرشک طعم این سوپ را متفوات از دیگر سوپ‌ها کرده است. برای تهیه سوپ زرشک به سینه مرغ، قارچ، پیاز، سیب‌زمینی و جعفری خرد شده نیاز دارید. زرشک برای تسکین التهاب و عفونت دستگاه گوارشی و تنفسی مفید است و از این رو می‌تواند هنگام سرماخوردگی به بیمار کمک کند. همچنین استفاده از زرشک برای پوست و بویژه شفافیت پوست صورت بسیار موثر است.

سوپ چغندر

مصرف چغندر در فصول سرد سال بسیار زیاد است و علت آن تاثیر چغندر در درمان سرفه و تنگی نفس است. همچنین چغندر حاوی مقدار زیادی آهن، کلسیم، فسفر و پتاسیم است. سوپ چغندر نیز در پاییز و زمستان بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد. برای تهیه سوپ چغندر به هویج، سیب‌زمینی، مرغ یا عصاره آن و رشته سوپ نیاز دارید. چاشنی این غذت سرکه است که به ارزش غذایی آن می‌افزاید.

سوپ آماده

اگر فرصت کافی یا مواد اولیه برای آماده کردن سوپ مورد علاقه خود را ندارد، می‌توانید انواع مختلف سوپ‌های موجود در بازار را خریداری و در کمترین زمان آن را آماده کنید.  معمولا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ هایپرفامیلی می‌توانید انواع طعم‌های سوپ‌ آماده را پیدا کنید. سوپ جو، سبزیجات، قارچ، پیاز فرانسوی، گوجه فرنگی، مرغ، ورمیشل و ذرت برخی از انواع مختلف سوپ‌های نیمه آماده در فروشگاه‌های مواد غذایی است.

سخن پایانی

در این مطلب از هایپر فمیلی به انواع سوپ‌ برای فصول سرد پرداختیم و خواص آن‌ها بیان کردیم. اگر شرایط پخت سوپ را ندارید، هرگز این غذا را از وعدهای غذایی خود حذف نکنید؛ شما به راحتی می‌توانید با مراجعه به فروشگاه فامیلی در سراسر کشور، سوپ‌های نیمه آماده را خریداری و در کمترین زمان آماده کنید. در هایپر ما یک خرید با کیفیت و دسترسی به هر آنچه که لازم دارید را تجربه کنید و از خرید خود لذت ببرید.

مطالب مرتبط

جدیدترین اخبار فامیلی

جدیدترین مطالب سبک زندگی

جدیدترین مطالب صنعت خرده‌فروشی

جدیدترین مطالب آشپزی

جدیدترین مطالب آموزشی سلامتی

جدیدترین مطالب توسعه فردی

جدیدترین داتستنی های جالب

جدیدترین مطالب سفر و گردشگری