شش مزیت روغن آفتابگردان

دانستنی ها
زمان مطالعه: 3 دقیقه

یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه در آماده سازی غذاها، روغن ها هستند. بنابراین انتخاب مناسب آنها متناسب با چربی های مورد نیاز بدن، حائز اهمیت است. برخی از آنها بسیار مغذی و برخی نیز دارای ترکیب مناسبی از چربی های مورد نیاز بدن هستند. برخی از روغن ها نیز مانند روغن زیتون، روغن خردل، روغن سویا، روغن آفتابگردان و… برای نیازهای روزانه مورد استفاده قرار می گیرند. روغن آفتابگردان یکی از مغذیترین روغن ها محسوب می شود که دارای نقطه دود بالا و چربی های سالم است . از این رو در ادامه به بررسی و توضیح شش مزیت روغن آفتابگردان می پردازیم.

مواد غذایی روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان منبع غنی از ویتامین E می باشد و دارای باارزشترین مواد مغذی است. صرف نظر از ویتامین E، این روغن شامل اسید لینولئیک که یک پلی چربی اشباع نشده و اسید اولئیک یک تک چربی اشباع نشده است، می باشد.

روغن آفتابگردان دارای حجم تاثیری گذاری از اسید چرب ، شامل اسید پالمیتیک، اسید اولئیک ، اسید استریک ، لیسیتین ، سلنیم و کاروتنوئیدها است . ترکیب این اسیدهای چرب، نقش حیاتی در سلامت انسان ایفا می کنند.

بنابراین اگر از مصرف روغن اجتناب می کنید و سلامتتان برایتان مهم است، روغن آفتابگردان یک استثنا محسوب می شود چرا که وجود مواد مغذی در آن ن تنها موجب افزایش وزن نمی شود بلکه موجب تندرستی شما می گردد.

مزیت روغن آفتابگردان

مزایای روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان یکی از روغن های خوراکی است که به خاطر وجود اسید های چرب اشباع نشده در آن، موجب افزایش سلامت قلب می گردد. و همچنین ویتامین E موجود در آن سبب افزایش سلامت پوست می شود. وجود انواع مواد مغذی در این روغن هر کدام به نحوی مزایایی را برای بدن شما خواهد داشت در ادامه به طور مفصل در خصوص مزایای سلامتی آن صحبت می کنیم.

افزایش سلامت قلب

مصرف اسیدهای چرب اشباع نشده ، تاثیر بسزایی بر سلامت قلب می گذارند . انجمن قلب آمریکا روغن آفتابگردان را در لیست روغن هایی که دارای اسید های چرب اشباع شده کمتری هستند قرار داده است . اسیدهای چرب اشباع نشده در روغن آفتابگردان سبب افزایش سلامت قلب می گردد . چربی های اشباع نشده   سبب افزایش متابولیسم در کبد و درنتیجه بهبود پروفایل کلسترول می شوند .

بهداشت دهان بهتر

یکی دیگر از مزیت های روغن آفتابگردان تاثیر آن بر سلامت دهان است. غرغره کردن این روغن به مدت بیست دقیقه در حالت ناشتا، باعث کاهش پلاک های حاصل از ورم لثه می شود. همچنین این روغن در مقابل قارچ کاندیدا آلبیکانس که یکی از شایع ترین عامل بروز عفونت ها در انسان است ،به عنوان یک آنتی باکتریال عمل می کند .

مبارزه علیه آکنه

ویتامین E موجود در روغن آفتابگردان ، از بروز آکنه جلوگیری می کند. ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی به شمار می آید و کمک شایانی به مقابله با جز انفعالی اکسیژن که باعث ایجاد آکنه می شود، می کند. کاربرد موضعی روغن آفتابگردان، سلامت پوست را تقویت می کند. و اسید لینولئیک موجود در این روغن به تسریع ترمیم دیواره پوست کمک می کند.

به درمان اگزما کمک می کند

یکی دیگر از مزایای روغن آفتابگردان خاصیت ضد التهابی آن است. وجود ویتامین E در روغن آفتابگردان ، موجب شده است تا مزایای بسیاری برای پوست داشته باشد که یکی از آنها درمان اگزما است. درمان خشکی پوست که یکی از علائم بروز اگزماست با استفاده از این روغن امکان پذیر است.

افزایش انرژی

یکی از دلایلی که شما را ملزم میدارد تا از چربی های اشباع شده استفاده نکنید، ایجاد بی‌حالی در بدن است. در حالیکه برخلاف آن ها، چربی های اشباع نشده انرژی زا هستند. چربی های اشباع نشده به ترشح گلیکوژن در گردش خون کمک می کند و در نتیجه انرژی زیادی را به برای شما فراهم می آورد.

بهبود سلامت مو

روغن آفتابگردان به نرم شدن موهای خشک و مجعد کمک می کند و همچنین درخشش زیبایی به آن ها می دهد. این روغن همانند یک نرم کننده عمل می کند و بافت لطیفی دارد. همچنین این روغن به دلیل وجود آلفا گاما لینولئیک اسید از ریزش مو جلوگیری می کند. تنها کافیست هفته ای یک مرتبه مقداری از روغن را به فرق سر بمالید.

نتیجه گیری

در نتیجه مزایای روغن آفتابگردان به سلامت بدن چه داخلی و چه ظاهری کمک می کند. مغذی بودن روغن آفتابگردان، آن را تبدیل به ماده ای سودمند و مفید برای اکثر ما کرده است. وجود منبع غنی از اسیدهای چرب اشباع نشده در آن، آن را تبدیل به انتخابی درست برای سالم نگاه داشتن بدنمان کرده است.  همچنین به دلیل دارا بودن مزایای بسیار خوراکی، می تواند یک گزینه عالی برای پخت و پز باشد.

مطالب مرتبط

جدیدترین اخبار فامیلی

جدیدترین مطالب سبک زندگی

جدیدترین مطالب صنعت خرده‌فروشی

جدیدترین مطالب آشپزی

جدیدترین مطالب آموزشی سلامتی

جدیدترین مطالب توسعه فردی

جدیدترین داتستنی های جالب

جدیدترین مطالب سفر و گردشگری