انتشار ویروس کرونا از طریق آب، غذا، سطوح و حیوانات خانگی

دانستنی ها
زمان مطالعه: 5 دقیقه

ویروسی که باعث بیماری کرونا یا همان کوید 19 می شود، در قطرات تنفسی افراد مبتلا به این بیماری در هنگام سرفه، عطسه یا صحبت منتشر شده و از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

اما همچنین می تواند از طریق سطوحی که شخصی مبتلا با آن تماس داشته نیز سرایت پیدا کند، این موضوع موجب می شود تا افراد در مورد موقعیت های عادی روزمره ی خود نیز نگران شوند. رفتن به فروشگاه مواد غذایی تا چه حد می تواند خطرناک باشد؟ آیا این احتمال وجود دارد که ویروس ها روی ظروف غذایی که شما از روستوران محبوب خود سفارش می دهید وجود داشته باشند؟ در مورد آبی که می نوشید چطور؟

متخصصان در مورد تمام راه های احتمالی شیوع و انتشار ویروس کوید 19 اطلاعات کافی در دست ندارند، اما چیزی که تا کنون مشخص شده است به شرح زیر می باشد:

محتویات داخل ظروف بسته بندی شده

محتویات داخل ظروف بسته بندی شده آلوده به ویروس نیستند. البته بستگکی به نوع محصول و محتوای داخل بسته بندی نیز دارد. در این مورد باید با تکیه به دانش خود بررسی کنید.

با این حال، اگر در ارتباط با این موضوع نگران هستید، منطقی است که دستورالعمل های کلی ایمنی مواد غذایی را رعایت کنید. دستان خود را پس از دست زدن به ظروف آماده، حداقل به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید و سپس مواد غذایی را با استفاده از وسایل تمیز و بهداشتی به یک ظرف تمیز منتقل نمائید. قبل از خوردن غذا دوباره دستان خود را بشوئید. سپس سطحی که ظروف روی آن قرار داشته را به دقت تمیز و ضدعفونی نمایید.

انتشار ویروس کرونا

فروشگاه های خواربار و مواد غذایی

این احتمال وجود دارد که ویروس کرونا روی میوه ها و سبزیجاتی که توسط فرد مبتلا لمس شده است، برای مدتی باقی بماند. اما اینکه آیا این موضوع می تواند شما را بیمار کند یا خیر، هنوز مشخص نیست.

بهترین روش در این زمینه، پیروی از دستورالعمل های ایمنی مواد غذایی و شستن تمام میوه ها و سبزیجات با آب، قبل از خوردن آن ها ست. استفاده از صابون و مواد شوینده لازم نیست و می توانید محصولاتی را که دارای پوستی ضخیم هستند را با یک برس مناسب تمیز نمائید. همچنین به محض اینکه از سوپر مارکت به خانه رسیدید، دست ‌هایتان را با آب و صابون بشویید.

کیسه هایی که قابلیت استفاده ی مجدد دارند و به منظور حمل بسته ها از فروشگاه به منزل و بالعکس استفاده می نمائید را تمیز و ضدعفونی نمائید. اکثر کیسه هایی پارچه ای را می توانید در ماشین لباسشویی قرار دهید. سایر کیسه ها را نیز می توانید با استفاده از پاک کننده های ضد عفونی کننده یا اسپری تمیز نمائید.

در هنگام خرید مواد غذایی استفاده از ماسک را فراموش نکنید، چرا که حفظ فاصله ی اجتماعی از سایر خریداران کمی دشوار است. حتی در بعضی از مناطق یا در فروشگاه های خاص، استفاده از ماسک ممکن است اجباری باشد.

سطوح خانگی

طی مطالعه ‌ای که توسط موسسه ی ملی بهداشت ایالات ‌متحده (NIH)صورت گرفته است، محققان دریافتند که ویروسی که باعث کوید 19 می شود می ‌تواند تا چهار ساعت روی مس، تا بیست و چهار ساعت روی مقوا و تا بیش از سه روز روی سطوح فولاد ضد زنگ و پلاستیک باقی بماند. سطوحی که در خانه لمس می شوند را به طور مرتب تمیز و ضدعفونی نمائید، همانند میز، سطوح آشپزخانه، کلیدهای برق، دستگیره ی توالت، دستگیره ی شیر آب و سینک ها.

انتشار ویروس کرونا

آب آشامیدنی

ویروسی که منجر به کوید 19 می شود تا کنون در آب آشامیدنی یافت نشده است. تأسیسات تصفیه ی آب فرآیندهایی را جهت ضدعفونی نمودن و فیلتر کردن آب قبل از ورود به منزل شما اجرا می نمایند.

ارتباط نزدیک با مردم

سعی کنید به افراد، به خصوص افرادی که در منزل شما زندگی نمی کنند بیش از حد نزدیک نشوید. قانون فاصله ی اجتماعی را همواره مدنظر داشته باشید. سعی کنید شش فوت(دو متر) از دیگران فاصله داشته باشید.

قطرات تنفسی ویروس کرونا می تواند تا دو متر بعد از سرفه، عطسه و صحبت کردن توسط فرد مبتلا منتشر شود. بنابراین اگر شما در این دایره ی دو متری قرار داشته باشید، در معرض خطر هستید.

سگ ها و گربه ها

گزارشاتی در مورد برخی از حیوانات خانگی از جمله سگ ها و گربه ها دریافت شده است، مبنی بر آلوده شدن این حیوانات پس از تماس نزدیک با افرادی که مبتلا به ویرس بوده اند. اما حیوانات به طور کلی هیچ علامتی از بیماری را از خود نشان نداده اند.

ویروس کوید 19 عمدتا از یک فرد به فرد دیگر منتقل می شود و متخصصان، حیوانات را به عنوان یکی از راه های اصلی انتقال این ویروس شناسایی نکرده اند، اما این حوزه از تحقیقات همچنان در حال پیشرفت است.

با حیوانات خانگی خود همانند انسان ها رفتار کنید و فاصله ی اجتماعی تان را از آن ها حفظ کنید. آن ها را حداقل در فاصله ی دو متر از سایر حیوانات و انسان ها نگهداری کنید و تا حد امکان آن ها را بیرون از منزل نبرید.

انتشار ویروس کرونا

پشه ها و کنه ها

هیچ مدرکی مبنی بر گسترش ویروس کوید 19 ز طریق نیش پشه یا کنه وجود ندارد.

استخر شنا، وان آب گرم و پارک آبی

هیچ مدرکی مبنی بر شیوع و انتشار ویروس کوید 19 در استخرهای شنا، وان های داغ و پارک های آبی وجود ندارد.

با این وجود، خوب است که فاصله ی فیزیکی خود را زمانی که در استخر عمومی یا پارک آبی هستید حداقل تا دو متر، به ویژه با افرادی که در منزل شما زندگی نمی کنند حفظ کنید. زمانی که در آب هستید ماسک صورت را کنار بگذارید، چرا که یک ماسک مرطوب فرآیند تنفس را برای شما دشوار می کند اما وقتی که در آب نیستید جهت به حداقل رساندن پتانسیل انتشار ویروس از ماسک استفاده نمایید. چنانچه احساس بیماری می کنید در منزل بمانید.

مدفوع، ادرار و مایعات دیگر بدن

قطرات تنفسی، منبع اصلی انتشار ویروس هستند که منجر به کوید 19 می ‌شود. این ویروس همچنین در مدفوع برخی از افراد مبتلا به کوید 19 مشاهده شده است.

کارشناسان هنوز نمی‌دانند که خطر انتقال ویروس از طریق مدفوع ممکن است تا چه حد باشد اما ویروسی که منجر به کوید 19 می شود ممکن است پتانسیل گسترش از طریق فاضلاب تصفیه نشده را داشته باشد. هم چنین هنوز مشخص نیست که آیا سایر مایعات بدن مانند ادرار، استفراغ، شیر مادر یا سایر مایعات بدن می ‌توانند راه های احتمالی گسترش ویروس باشند یا خیر.

با رعایت فاصله های اجتماعی و دستورالعمل های بهداشت عمومی، همانند ماندن در خانه در صورت امکان و استفاده از ماسک در بیرون از منزل، به کاهش خطر ابتلا به عفونت کمک کنید. شما با رعایت این نکات به محافظت از سایر اعضای جامعه نیز کمک می کنید.

مطالب مرتبط

جدیدترین اخبار فامیلی

جدیدترین مطالب سبک زندگی

جدیدترین مطالب صنعت خرده‌فروشی

جدیدترین مطالب آشپزی

جدیدترین مطالب آموزشی سلامتی

جدیدترین مطالب توسعه فردی

جدیدترین داتستنی های جالب

جدیدترین مطالب سفر و گردشگری