آینده صنعت خرده‌فروشی با استفاده از روش‌هـای چـنـدگانـه فــروش

صنعت خرده‌فروشی
زمان مطالعه: 3 دقیقه

طبق تحقیقات انجام شده بر روی رفتار مشتریان در زمان پاندمی ویروس کرونا در سراسر جهان این موضوع تایید شده است که روش‌های مختلف فروش، فیزیکی و آنلاین، هر کدام به تنهایی نمی‌توانند روش مناسبی در بازار رقابتی کنونی باشند.
علاوه بر آن این تحقیق نشان می‌دهد که عادات خرید مردم در آمریکا و اروپا به دلیل اختلالات ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا تغییر کرده و منجر به پذیرش و رشد سریع خرید آنلاین به طرز چشم‌گیری شده است. با این حال یافته‌ها حاکی از این است که سهم فروش اینترنتی و تلفنی در زمان تعطیلی کشورهای مورد مطالعه، بیش از 30 درصد از کل فروش صنعت خرده فروشی را نتوانسته به خود اختصاص دهد. لازم به توضیح است که بیشتر این فروش‌های آنلاین به‌صورت اینترنتی سفارش داده می‌شود و تحویل در شعبه مورد نظر مشتری انجام می‌گردد (click-and-collect). بنابراین بسیاری از فروش‌های آنلاین توسط فروشگاه‌های فیزیکی پشتیبانی می‌شوند.
در ادامه این گزارش به بررسی چگونگی رفتار خرید مشتری از زمان پایان قرنطینه پرداخته شده و نشان می‌دهد که با بازگشت مشتریان به فروشگاه‌ها، استفاده از روش خرید آنلاین در حال کاهش است. نیل ساندرز (Neil Saunders) تحلیل‌گر ارشد موسسه تحقیقاتی گلوبال دیتا (GlobalData) ، در توضیح اینکه چرا استفاده از کانال‌های چندگانه فروش (Omnichannel) راه پیش روی صنعت خرده‌فروشی است می‌گوید: «علی‌رغم ادعای اینکه رشد خرید آنلاین منجر به پایان عمر صنعت خرده‌فروشی می‌شود، واقعیت این است که خرده‌فروشان کسب‌وکار خود را در همه بخش‌ها توسعه می‌دهند و به دنبال راه‌های خلاقانه برای ارائه یک تجربه خرید راحت‌تر برای مصرف‌کنندگان هستند.
بخش قابل توجهی از فروش که به روش آنلاین صورت می‌گیرد، در واقع فروش از طریق کانال‌های چندگانه است که برای رسیدن به موفقیت نیازمند داشتن فروشگاه فیزیکی در کنار فروش به‌صورت آنلاین است. به‌طور متوسط یک سوم خریدهای غیرخوراکی آنلاین (در واقع مشتری فقط به صورت آنلاین سفارش خود را ثبت می‌کند) برای انتخاب، تحویل و یا تعویض کالا به فروشگاه‌های فیزیکی وابسته است.»
این گزارش همچنین این تصور را که خرده‌فروشی می‌تواند به‌طور منظم بین دو روش خرید آنلاین و فیزیکی تقسیم شود را حذف می‌کند چون مشتریان همزمان از همه روش‌ها برای خرید استفاده می‌کنند.
مفهوم کانال‌های جداگانه فروش تا حدودی بی‌معنی است چون استفاده از روش‌های مختلف خرید همه‌گیر شده است. برای هر خرید مشخص، خریداران با استفاده از روش‌ها و بر اساس نیاز خود اقدام به خرید می‌کنند. به‌عنوان مثال در آمریکا، در حال حاضر فروشگاه‌ها نسبت به اوایل همه‌گیر شدن ویروس کرونا از فروش آنلاین حمایت می‌کنند، دلیل آن هم این است که روش خرید آنلاین و تحویل در فروشگاه‌ها را بیشتر معرفی کرده‌ و در دستور کار خود قرار داده‌اند که باعث رشد فروش آنلاین در فروشگاه‌های خرده‌فروشی بزرگ شده است.
در کشورهای سراسر دنیا، اکثر خریداران اعلام کرده‌اند اگر شرایط به حالت عادی برگردد باز هم خریدهایشان را از طریق روش‌های مختلف انجام می‌دهند و از کانال‌های مختلف بیشتر بهره می‌برند. بنابراین اکثر مدیران خرده‌فروشی در حال برنامه‌ریزی به‌منظور سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش‌های چندکاناله در کسب‌وکار خود هستند، مانند سفارش اینترنتی و تحویل در محل فروشگاه. این ایده که نبردی بین خرده‌فروشی آنلاین و فیزیکی وجود دارد منسوخ شده است فقط یک میدان نبرد در صنعت خرده‌فروشی وجود دارد و آن رقابت بین بازیکنان آن است و قطعا خرده‌فروشانی که دارای گزینه‌های چندکاناله قوی با پشتیبانی فروشگاه هستند، پیروزمندان این میدان خواهند بود.

امیدواریم که این مطلب از بلاگ هایپرفامیلی، برای شما مفید واقع شود.

منبع: www.imagesretailme.com

مطالب مرتبط

جدیدترین اخبار فامیلی

جدیدترین مطالب سبک زندگی

جدیدترین مطالب صنعت خرده‌فروشی

جدیدترین مطالب آشپزی

جدیدترین مطالب آموزشی سلامتی

جدیدترین مطالب توسعه فردی

جدیدترین داتستنی های جالب

جدیدترین مطالب سفر و گردشگری