تاریخچه فروشگاه های زنجیره ای – آشنایی با تاریخچه این فروشگاه‌ها در ایران و دنیا

صنعت خرده‌فروشی
زمان مطالعه: 4 دقیقه

امروزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در اکثر کشورهای جهان وجود دارند و همچنان تعداد آن‌ها در حال افزایش است؛ تاریخچه فروشگاه های زنجیره ای به زمان دوری برنمی‌گردد و بیشتر این فروشگاه‌ها در دهه‌های اخیر رواج یافته‌اند. یک توضیح ساده برای تعریف فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود دارد. به طور معمول به فروشگاه‌هایی که در نقاط مختلفی از یک شهر و یا کشور تحت عنوان یک برند وجود دارند و یا ساخته می‌شوند، فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌گویند. در ادامه این مطلب از سایت فروشگاه هایپرفامیلی همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری را درباره تاریخچه فروشگاه های زنجیره‌ای در اختیار شما قرار دهیم.

آشنایی با اولین فروشگاه زنجیره‌ای

اگر نگاهی به تاریخچه فروشگاه های زنجیره ای بیاندازید، متوجه خواهید شد که اولین شعبه این فروشگاه‌ها در سال 1859 با نام ای اند پی (A & P) در کشور آمریکا افتتاح شد. به مرور زمان این برند فروشگاه‌های خود را در سطح آمریکا گسترش داد و تعداد زیاد آن‌ها باعث شد که نام فروشگاه زنجیره‌ای به وجود بیاید. در سال 1879 یعنی بیست سال پس از به وجود آمدن اولین شعبه فروشگاه زنجیره‌ای، یک فروشگاه دیگر در شهر نیویورک تاسیس شد که اقلام متفاوتی را به فروش می‌رساند. سپس در سال 1880 تعداد برندهای فروشگاه‌های زنجیره‌ای افزایش چشمگیری داشت و بازار خرده فروشان کمی سرد شد.

دلیل اصلی ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای

معمولا اکثر افراد حوصله خرید طولانی را ندارند و بیشتر آن‌ها به دنبال مکانی هستند که تمام محصولات را در خود داشته باشند تا خریدی ساده را تجربه کنند. نکته جالب به توجه در تاریخچه فروشگاه های زنجیره ای این است که در گذشته نیز این امر وجود داشته و مردم به دنبال یک راه حل ساده بودند و به همین دلیل فروشگاه‌های زنجیره‌ای به وجود آمدند.

این فروشگاه‌ها علاوه بر ویژگی‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، ویژگی خرید ارزان را نیز دارا هستند. با توجه به اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای محصولات زیادی را در خود جای داده‌اند، همین امر باعث شده تا تولیدکنندگان بر روی محصولات خود تخفیف قرار دهند تا فروش خوبی داشته باشند. از این رو مردم نیز می‌توانند محصولات را با قیمت کمتر، از فروشگاه‌ها تهیه کنند. همچنین عامل دیگری که باعث رشد فروشگاه‌های زنجیره‌ای شد، تنوع محصولات بود. شما می‌توانید در سطح فروشگاه قدم بزنید و هر کدام از محصولات و برندهای مختلف را که بهتر بود را انتخاب کنید.

تحول فروشگاه‌های زنجیره‌ای

یک نکته در تاریخچه فروشگاه های زنجیره ای وجود دارد و آن تحول در ساختار آن‌ها است. از گذشته تا به امروز این فروشگاه‌ها تغییرات زیادی را به خود دیده‌اند که از آن‌ها می‌توان به اصول اخلاقی، نکات روانشناسی، روش خرید و فروش محصولات، مکان قرار گرفتن فروشگاه و روش چینش محصولات و قفسه‌ها اشاره کرد. جالب است بدانید که طبق آمار بیش از 60 درصد خرده فروشی‌ها در سال 1997 در آمریکا توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام می‌شد. چند سال بعد فروشگاه‌های زنجیره‌ای جهانی شدند و به کشورهای مانند آلمان، انگلستان، فرانسه و حتی ایران نیز رسیدند.

نکته جالب به توجه اینجاست که فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیگر مختص به اقلام سوپرمارکتی نیستند و فروشگاه‌هایی وجود دارند که در آن قطعات کامپیوتری نیز به فروش می‌رسد. از معروف‌ترین فروشگاه‌های زنجیره در جهان که محصولات متنوعی در آن‌ها وجود دارد می‌توان به تسکو (Tesco)، آلدی (Aldi)، وال مارت (WalMart) و کارفور (Carrefour) اشاره کرد.

آمار خرید محصولات از فروشگاه‌های زنجیره‌ای

جالب است بدانید که فروشگاه‌های زنجیره اکثر نیازهای مردم را برطرف می‌کنند، اما مردم باز هم به سراغ سوپرمارکت‌های محلی می‌روند. با توجه به آماری که از شهرهای بزرگ دریافت شده است، مردم 29 درصد از خریدهای خود را از بازارهای روز که محصولات تازه‌ای دارند، 23 درصد از خریدها را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دلیل دارا بودن اکثر محصولات و تنوع آن‌ها و خریدهای کوچک و سریع خود را از سوپرمارکت‌های محلی انجام می‌دهند که 48 درصد از سهم خریدهای روزانه را می‌گیرد. اما باید بدانید که این 48 درصد به مرور زمان کاهش می‌یابد و به فروشگاه‌های زنجیره‌ای اضافه می‌شود.

تاریخچه فروشگاه های زنجیره ای ایران

در زمانی که تعداد فروشگاه‎‌های زنجیره‌ای در حال افزایش بود، ایران نیز وارد این عرصه شد. با توجه به تاریخچه فروشگاه های زنجیره ای ایران اولین فروشگاه زنجیره‌ای در سال 1340 توسط برادران اخوان کاشانی به نام بزرگ ایران تاسیس شد. 8 سال بعد محمود خیامی و برادرش، فروشگاه زنجیره‌ای کوروش را تاسیس کردند که امروزه از محبوبیت بالایی برخوردار است.

چرا مردم از فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرید می‌کنند

همانطور که گفتیم فروشگاه‌های زنجیره‌ای ویژگی‌های زیادی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • فروشگاه‌های زنجیره‌ای محصولات متنوعی را در خود جای داده‌اند که باعث می‌شود مردم برای خرید چند محصول به یک مکان مراجعه کنند
  • در این فروشگاه‌ها مشتری می‌تواند در سطح فروشگاه قدم بزند و هر محصولی را که به آن نیاز داشت را با قیمت‌های مختلف خریداری کند
  • محصولات فروشگاه‌های زنجیره‌ای در اکثر مواقع دارای تخفیف هستند و امکان خرید ارزان‌تر را به مشتریان می‌دهند که در خریدهای زیاد تخفیف بالایی را به همراه دارد
  • رقابت ایجاد شده در بین فروشگاه‌های زنجیره‌ای باعث شده است تا خدمات متفاوتی را در اختیار مشتریان خود قرار بدهند

سخن پایانی

در این مطلب از سایت فروشگاه‌ زنجیره‌ای فامیلی با شما همراه بودیم و اطلاعاتی را درباره تاریخچه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در اختیارتان قرار دادیم. این نوع فروشگاه‌ها هم اکنون در اکثر نقاط شهرهای بزرگ قابل رویت هستند و در ساعات مختلفی از شبانه روز نیز می‌توان به آن‌ها مراجعه کرد. فروشگاه‌هایی مانند افق کوروش، رفاه، شهروند، اتکا، جانبو، فامیلی و سایر موارد بزرگ و کوچک از نمونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران هستند. فروشگاه زنجیره‌ای فامیلی این افتخار را دارد که میزبان خرید شما سروران گرامی باشد و در راستای ایجاد یکی از بزرگترین و بهترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایران گام می‌بردارد.

مطالب مرتبط

جدیدترین اخبار فامیلی

جدیدترین مطالب سبک زندگی

جدیدترین مطالب صنعت خرده‌فروشی

جدیدترین مطالب آشپزی

جدیدترین مطالب آموزشی سلامتی

جدیدترین مطالب توسعه فردی

جدیدترین داتستنی های جالب

جدیدترین مطالب سفر و گردشگری