مزایای فروشگاه‌های زنجیره‌ای چیست و هر آنچه لازم راجب آن‌ها بدانید

صنعت خرده‌فروشی
زمان مطالعه: 6 دقیقه

سابقه تاسیس اولین فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران به اوایل دهه 20 می‌رسد، اما در سال‌های گذشته و با توجه به تغییر سبک زندگی‌های افراد و همچنین شرایط عرضه کالاها، شاهد گسترش این فروشگاه‌ها در تمامی شهرها و شهرستان‌های کشور هستیم که آن هم به دلیل مزایای این فروشگاه‌ها نسبت به مغازه‌ها . سوپر مارکت‌های کوچک‌تر است. امروزه استقبال زیادی از این فروشگاه‌ها در سراسر جهان وجود دارد. در ادامه، مزایای فروشگاه‌های زنجیره‌ای را بیان می‌کنیم.

خرید فروشگاه‌های زنجیره‌ای

امروزه تصور زندگی بدون خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بسیار سخت و دشوار است. مطمئنا خرید از فروشگاهی که تمامی محصولات مورد نیاز شما را دارد و در هنگام خرید حس آرامش به شما می‌دهد، بسیار دل پذیر است. البته این تنها یکی از چندین مزایای فروشگاه‌های زنجیر‌ه‌ای است که درر ادامه با آن‌‌ها آشنا می‌شوید. بخش مهمی از فروشگاه‌ها را مغازه‌های کوچک‌تر و غرفه‌های لباس فروشی و … تشکیل داده‌اند که زرق و برق آن‌ها می‌تواند شما را به خود جلب کند.

در برخی از فروشگاه‌های بزرگ شما می‌توانید علاوه بر اقلام غذایی و غیر خوراکی، محصولاتی مانند لباس، کتاب، اجناس چینی و … را به راحتی خریداری کنید. تمامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که هر قسمت مخصوص کالای مشخصی مانند گوشت و مرغ، سوسیس کالباس، میوه و سبزیجات، بیسکوییت و کیک، محصولات بهداشتی و …  می‌باشد.

مزایای فروشگاه‌های زنجیره‌ای

همانطور که بیان شد، فروشگاه‌های زنجیره‌ای مزایای بسیار زیادی دارند که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم.  خرید بدون وقفه می‌تواند خسته کننده باشد، اما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شما می‌توانید محصولات متنوعی خریداری کنید، اکثر این مجموعه‌ها، مانند فروشگاه‌های هایپر فامیلی، دارای فوت کورت‌، کافی‌شاپ می‌باشند و خیلی از افراد برای گذراندن وقت با دوستان و همراهان خودشان به این فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌آیند. یکی دیگر از مزایای فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ‌، داشتن محل‌های بازی و سرگرمی برای کودکان است، این واقعیت که کودکان از خرید رفتن بیزارند بر هیچکس پوشیده نیست، به همین دلیل، در برخی از فروشگاه‌ها، زمین‌های بازی، نمایش حیوانات و … برای سرگرمی کودکان در نظر گرفته شده تا خانواده‌ها بتوانند به راحتی به خرید خود برسند.

با توجه به همین امر به نظر می‌رسد که فروشگاه‌های زنجیره‌ای به مکانی رویایی برای کودکان و بزرگ‌ترها تبدیل شده است. تنوع محصولات در این فروشگاه‌ها به شدت بالاست و تمامی آن‌ها نیز شامل تخفیفات بسیار بالایی می‌باشند. همچنین در برخی شرایط خاص ممکن فروش‌های ویژه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای برگزار شود که باز هم قیمت محصولات را کاهش می‌دهد. از دیگر مزایای فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

یکی از مهم‌ترین مزایای فروشگاه‌های زنجیره‌ای که افراد زیادی را به خود جلب کرده است، تخفیفات بسیار بالا برای محصولات این فروشگاه‌ها می‌باشد که این موضوع می‌تواند در صرفه‌جویی در هزینه‌های شما بسیار کمک کننده باشد. اما شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که چرا محصولات این نوع فروشگاه‌ها از مغازه‌ها ارزان‌تر است؟ دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد، به طور مثال خرده فروش‌های کوچک‌تر محصولات کمتری را از تامین کننده خریداری می‌کنند و باید برای حمل و نقل این محصولات به مغازه‌اش نیز هزینه کند، اما در مقابل فروشگاه‌های زنجیره‌ای محصولات بسیار بیشتری را خریداری می‌کنند و هزینه‌هایی مانند حمل و نقل برای‌شان کمتر می‌شود.

پیشنهادهای ویژه و اعمال تخفیف برای محصولات

اکثر فروشگاه‌های زنجیره‌ای، محلی را برای فروش ویژه محصولات خود در نظر گرفته‌اند و دائما محصولات متنوعی را در آن منطقه برای فروش با قیمت بسیار پایین‌تر قرار داده‌اند یا پیشنهادات جالب توجه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته‌اند که شما می‌توانید با خرید آن‌ها از این آفرها بهره‌مند شوید. و البته دیگر مزایای فروشگاه‌های زنجیره‌ای اعمال تخفیفات برای محصولات است و به نوعی می‌توان گفت امکان ندارد محصولی در این فروشگاه‌ها بدون تخفیف فروخته شود.

صرفه‌جویی در زمان

مطمئنا اگر بتوانید فروشگاهی را انتخاب کنید که تمامی محصولات مورد نیاز شما را داشته باشد، می‌توانید تمامی کالاهای لیست خود را در سریع‌ترین زمان خریداری کنید و دیگر نیازی به مراجعه به چند سوپرمارکت و یا پروتئینی برای آن‌ها ندارید.

آزادی انتخاب محصولات بدون نیاز به دخالت فروشنده

شاید شما هم از جمله افرادی باشید که دخالت فروشنده‌ها را در هنگام خرید دوست ندارند، در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشتریان باید خودشان کالاهای مورد نیاز خود را انتخاب کنند و در انتخاب محصولات آزادی کامل دارند که این موضوع می‌تواند باعث افزایش رضایت و راحتی مشتریان شود.

ارائه اطلاعات دقیق محصولات

یکی دیگر از مزایای فروشگاه‌های زنجیره‌ای که مطمئنا شما هم متوجه آن شده‌ باشید، ارائه اطلاعات دقیق محصولات است، زیر تمامی محصولات در قفسه‌های این فروشگاه‌ها اطلاعاتی نظیر قیمت، میزان تخفیف، وزن، تاریخ تولید و … درج شده که شما می‌توانید با توجه به آن‌ها انتخاب بهتری داشته باشید.

تنوع بالای محصولات

یکی از مهم‌ترین مزایای فروشگاه‌های زنجیره‌ای داشتن تنوع بسیار بالا در محصولات است که در شهرهای پر ازدحام و پر ترافیک، این موضوع می‌تواند کمک بسیار زیادی برای خرید تمامی محصولات مورد نیاز در اولین مغازه باشد.

امکانات بسیار زیاد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

امروزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، برای جذب بهتر مشتریان و راحتی آن‌ها در هنگام خرید امکانات بسیار زیادی را فراهم آورده‌اند. همانطور که در بخش‌های قبلی بیان شد یکی از این امکانات محل‌های بازی و سرگرمی برای کودکان، فوت کورت‌ها یا کافی شاپ‌ها می‌باشد. البته از یکی دیگر امکانات این فروشگاه‌های مستقر در مرکز شهر، داشتن پارکینگ‌های اختصاصی است که شما می‌توانید ماشین‌های خود را در آن جا پارک کنید و با خیال راحت به خرید کردن بپردازید.

عرضه مستقیم محصولات از تولیدکنندگان

فروشگاه‌های زنجیره‌ای معمولا با شرکت‌های تولید کننده به صورت مستقیم در ارتباط هستند، در حالی که خرده فروش‌های کوچک‌تر ممکن است کالاها را از واسطه‌ها خریداری کنند. این امر یکی دیگر از دلایل ارائه محصولات با قیمت‌های پایین‌تر است. البته این ارتباط مستقیم با تامین کننده مزایای دیگری مانند کاهش زمان تولید تا توزیع و توزیع تا مصرف، حذف واسطه‌های غیر ضروری و … را نیز دارد.

استفاده از افراد متخصص و مجرب

فروشگاه‌های زنجیره‌ای برخلاف فروشگاه‌های خرده فروش کوچک‌تر که در هر زمینه‌ای خودشان تصمیم گیری می‌کنند، واحد‌هایی متشکل از افراد متخصص در زمینه‌های بازاریابی و فروش تا انبارداری دارند که با تخصص و مهارت کافی برای هر بخش به طور حرفه‌ای تصمیم‌گیری می‌کنند. این تخصص و مهارت می‌تواند اثر بخشی فروشگاه‌های زنجیره‌ای را بیشتر کند.

در واقع در این فروشگاه‌ها، افراد با تخصص در هر زمینه‌ای را با برنامه‌ای حرفه‌ای و دقیق برنامه ریزی کرده‌اند و بر اجرای تک تک آن‌ها نظارت دقیق دارند.

ارائه خدمات درب منزل

فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارای حجم بسیار زیادی از مشتریان هستند و برخی از آن‌ها افرادی را برای تحویل سفارشات و محصولات مشتریان تا درب منازل در نظر گرفته‌اند. این موضوع یکی دیگر از مزایای فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌باشد که می‌تواند رضایت مشتریان را بیشتر به خود جلب کند. همچنین این موضوع می‌تواند فروش یک مجموعه را بسیار بیشتر کند.

فروش زیاد با سرعت بالا

با توجه با سایر مزیت‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای، محصولات با سرعت و حجم بیشتری به فروش می‌رسد و محصولات جدید جایگزین آن‌ها می‌شود. با توجه به این موضوع دیگر نباید نگران خرید اقلام قدیمی باشید که این خود یکی از مزایای فروشگاه‌های زنجیره‌ای است.

استاندارد بودن فروشگاه‌های زنجیره‌ای

یکی دیگر از مزایای فروشگاه‌های زنجیره‌ای استاندارد و بهداشتی بودن آن‌ها است. این فروشگاه‌ها با توجه به فروش‌ اقلام متنوع، موظف هستند تا بهداشت را به طور کامل و دقیقی اجرا کنند و برای همین منظور به صورت منظم مورد بازرسی قرار می‌گیرند. همچنین در این فرشگاه‌ها بسته‌بندی‌ها دقیق و اصولی انجام می‌شود و فروش کالاهای غیر استاندارد در این فروشگاه‌ها اکیدا ممنوع است.

سایر مزایای فروشگاه‌های زنجیره‌ای

علاوه بر موارد ذکر شده در بخش قبلی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای مزایای  دیگری نیز دارند که به شرح زیر است.

  • مسیر توزیع در این فروشگاه‌ها مسخص است
  • عوارض ناشی از سودهای آنی در این فروشگاه‌ها کاهش می‌یابد
  • نظارت دائم بر فروشگاه‌ها و کارکنان
  • جلوگیری از واحدهای تجاری در فضاهای غیر تجاری
  • کاهش آلودگی و اصطحلاک خودروها
  • کاهش ترافیک در شهرهای پر تردد

اما در آخر، مهم‌ترین مزیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای، عرضه محصولات در سطح استاندارد و مشخصی است که می‌تواند شما در زندگی روزمره بسیار کمک کند. امروزه نقش این فروشگاه‌ها در زندگی روزمره تمامی افراد به صورت کاملا واضحی قابل ملاحظه است و زندگی بدون آن به نوعی سخت و زمان‌بر خواهد شد. البته باید توجه داشته باشید که تنوع بسیار بالای کالاها در این فروشگاه‌ها، ممکن است نیاز کاذب برای مشتریان ایجاد کند که نتیجه آن افزایش مصرف و هزینه‌های خانوار است. در واقع باید برای خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای برنامه‌ای داشته باشید و خرید خود را مدیریت کنید.

سخن پایانی

فروشگاه‌های زنجیره‌ای جز نهادهای توزیع کالاهای اساسی است که با استفاده از روش‌های نوین توزیع، کالاها را با قیمت کمتر به دست مشتریان می‌رساند. در این مطلب از وب‌سایت هایپرفامیلی، مزایای فروشگاه‌های زنجیره‌ای را معرفی کردیم که این مزایا همگی می‌توانند در صرفه‌جویی در وقت و هزینه و تجربه کردن خرید مناسب به شما کمک بسیار زیادی بکنند. اگر می‌خواهید بدانید فامیلی کجای شهر شما شعبه دارد، می‌توانید به راحتی و با ورود به صفحه مربوط در وب‌سایت ما، موقعیت فروشگاه ما را در شهر خود ببینید.

مطالب مرتبط

جدیدترین اخبار فامیلی

جدیدترین مطالب سبک زندگی

جدیدترین مطالب صنعت خرده‌فروشی

جدیدترین مطالب آشپزی

جدیدترین مطالب آموزشی سلامتی

جدیدترین مطالب توسعه فردی

جدیدترین داتستنی های جالب

جدیدترین مطالب سفر و گردشگری