فروشگاه زنجیره‌ای خوب چه ویژگی‌ها، اصول و استراتژی‌هایی باید داشته باشد؟

توسعه فردی و موفقیت
زمان مطالعه: 6 دقیقه

با توجه با این که در جهان امروز، سرعت دسترسی به کالاهای مورد نیاز اهمیت زیادی پیدا کرده است. نیاز به فروشگاه‌های زنجیره‌ای خوب در سطح شهر بیشتر احساس می‌شود. از طرفی شرایط سخت اقتصادی جامعه نیز باعث شده تا مردم حتی در جزئی‌ترین هزینه‌های خود صرفه جویی کرده و سعی در خرید از فروشگا‌هایی داشته باشند که قیمت آنها حتی به میزان کمی بهتر از بقیه باشد. به همین دلایل فروشگاه‌های زنجیره‌ای امروزه جزو جدا نشدنی و غیر قابل انکار در زندگی و رفاه مردم شده‌اند. بنابراین در این مطلب از بلاگ هایپرفامیلی تصمیم داریم تا شما را با جزئیات ویژگی‌های یک فروشگاه زنجیره‌ای خوب آشنا کنیم تا بتوانید خرید کالاهای اساسی زندگی خود را راحت‌تر انجام دهید.

بیشتر بدانید: فروشگاه زنجیره‌ای یا سوپرمارکت، کدامیک برای خرید گزینه‌ی مناسب‌تری هستند؟

مزایای خرید از یک فروشگاه زنجیره‌ای خوب

دلایل زیادی برای محبوبیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود دارد. مهم‌ترین دلیل آن وجود تمام اقلام مورد نیاز و اساسی در یک محل است. به همین دلیل دیگر نیازی نیست که شما برای تهیه لیست خرید خود دائما از یک مغازه به مغازه دیگر رفته و هر کدام را از فروشگاه مخصوص خود خریداری کنید. در واقع یک فروشگاه زنجیره‌ای خوب، از تجمیع مغازه‌های کوچکتر به وجود آمده است. شما می‌توانید در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیشتر غرفه‌های مورد نظر خود مانند کتاب فروشی، ظروف چینی و پلاستیکی، پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی و … به صورت یک جا داشته باشید. همچنین اگر تصمیم به تهیه مواد غذایی خانه خود دارید، این فروشگاه‌ها اجازه دسترسی همزمان به بخش‌های گوشت و ماهی، میوه، سبزیجات، برنج و روغن و سایر خوار و بار مورد نیازتان را به شما می‌دهند. در ادامه به مزایای فروشگاه زنجیره‌ای خوب بیشتر می‌پردازیم.

صرفه جویی مالی

هنگامی که رشد و بازدهی کسب و کار بیشتر و سریع‌تر از هزینه‌ها باشد، صرفه جویی مالی اتفاق می‌افتد. هزینه‌ها به دو دسته ثابت و متغیر تقسیم می‌شوند. هزینه‌های ثابت با توجه به میزان به تولید ارزیابی می‌شوند و هزینه‌های متغیر به میزان بازدهی وابسته است. در خرید از مغازه‌های محلی یا خرده فروشی‌ها، علاوه بر پرداخت هزینه واقعی محصول، ملزم هستید تا هزینه‌های جانبی را نیز در نظر بگیرید. در یک فروشگاه زنجیره‌ای خوب، هزینه‌ای مثل هزینه‌ی حمل و نقل و … بر کالاهای بیشتری تقسیم شده و باعث می‌شود تا هزینه‌ی نهایی کاهش پیدا کند.

خرید تخصصی

در یک مغازه محلی، صاحب مغازه باید به تنهایی به همه‌ی امور مغازه رسیدگی کرد و به همه جنبه‌های کسب و کار بپردازد. در حالی که در یک فروشگاه زنجیره‌ای خوب، در همه زمینه‌های خرید، فروش، امور مالی، بازاریابی و …. افراد متخصصی مشغول به کار هستند که می‌توانند تمام زمان خود را صرف نقش تخصصی خود کنند. این مسئله بر کارایی فروشگاه تاثیر مثبت می‌گذارد و باعث سود و توسعه بیشتر می‌شود. از طرفی مشتریان همواره با کارمندانی مواجه هستند که در آن زمینه تخصص دارد.

ارائه خدمات به مشتری

یکی از مزایایی که فروشگاه زنجیره‌ای خوب باید داشته باشد، ارائه خدمات خارج از فروشگاه به مشتریان است. مانند تحویل خرید درب منزل. با در پیش گرفتن این سیاست، سود بیشتری حاصل از سفارش‌های زیاد و یا سفارش‌های کم مشتریانی که در یک منطقه زندگی می‌کنند، می‌توان هزینه حمل و نقل رایگان را با سود حاصل از فروش بیشتر پوشش داد. همچنین سیستم فروش تلفنی یا فروش اینترنتی اعتبار کسب و کار و فروشگاه زنجیره‌ای را بالا می‌برد.

پیشنهادهای ویژه و تخفیف فروش

فروشگاه زنجیره‌ای خوب همواره باید با پیشنهادات شگفت انگیز و تخفیفات فروش مشتریان خود را غافلگیر کند! با ارائه بسته‌های پیشنهادی و تخفیفات ویژه یقینا مشتریان بیشتری به فروشگاه جذب شده و سود بیشتری خواهید برد. از طرف دیگر، این کار برای مشتریان هم پر سود بوده و به خرید از فروشگاه زنجیره‌ای تشویق می‌شوند.

قیمت کم

از آنجایی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای، اجناس خود را در تعداد بالا و به صورت عمده تهیه می‌کنند، قیمت تمام شده برای آنها نسبت به مغازه‌های خرده فروشی و محلی پایین‌تر است. در نتیجه می‌توانند سود کمتری روی هر جنس اعمال کنند. همچنین هزینه‌هایی مانند حمل و نقل و اداره فروش کاهش یافته و زمینه گرفتن سود کمتر از مشتری را فراهم می‌کند.

فروش سریع و زیاد

فروشگاه‌های زنجیره‌ای به این خاطر که شناخته شده‌ترند و به نوعی برند محسوب می‌شوند، مشتریان بیشتری را به خود جلب می‌کنند. چرا که مشتریان به قیمت‌های ارزان‌تر و انتخاب‌های متنوع‌تر رقبت بیشتری نشان می‌دهند و در صورت امکان تمایل بیشتری برای خرید از این فروشگاه‌ها دارند. در نتیجه فروشگاه زنجیره‌ای خوب می‌تواند محصولاتش را در مدت زمان کم و در حجم بالا بفروشد.

عوامل تاثیر گذار در بازاریابی یک فروشگاه زنجیره‌ای خوب

مهم‌ترین اصل افزایش شما مشتریان برای یک فروشگاه زنجیره‌ای خوب، نحوه طراحی و چیدمان قفسه و ویترین‌ها است.

  • کالاها و محصولات فروشگاه را به شیوه‌ای زیبا بچینید تا توجه بیشتری را به خود جلب کند.
  • بهتر است رنگبندی و فضاپردازی فروشگاه متناسب با محصولاتی باشد که در آن بخش فروخته می‌شود.
  • برای افراد سالمند، زنان باردار یا فرادی که کودک همراه خود دارند، مکان‌هایی برای نشستن و استراحت کردن در نظر بگیرید.
  • فاصله قفسه‌ها را طوری در نظر بگیرید که امکان حمل و نقل چرخ‌های دستی راحت باشد.
  • فیش‌های خرید را با حروف درشت چاپ کنید.
  • برای افرد معلول تسهیلات مناسبی قرار دهید تا بتوانند از خدمات فروشگاه شما استفاده کنند.
  • بعد از چند بار مراجعه مشتریان به قفسه‌های فروشگاه ممکن است چیدمان محصولات به هم بریزد. مرتب بودن دکوراسون غرفه‌ها باید مرتبا مورد ارزیابی قرار گیرد.

ایجاد فضای معطر و خوشبو

با استفاده از یک اسپری خوشبو کننده سعی کنید فضای فروشگاه را معطر کنید. مطالعات چند تن از روانشناسان در آمریکا نشان داده مشتریان رغبت بیشتری برای خرید کردن از فضاهای معطر و عطرآگین دارند. از این رو اگر می‌خواهید به عنوان یک فروشگاه زنجیره‌ای خوب در سطح منطقه شناخته شوید یکی از راه‌ها آن استفاده از بوی ملایم مانند رایحه وانیل یا هر نوع عنصر خوشبو کننده دیگر است. این کار اثربخشی زیادی رو مشتریان داشته و باعث می‌شود مشتری مدت زمان بیشتری در فروشگاه مانده و در نتیجه محصولات بیشتری را انتخاب و خریداری کند. معمولا به همین دلیل فروشگاه‌های بزرگ، غرفه‌های فروش مواد غذایی که رایحه‌ی ویژه‌ای دارند را در محل مناسبی قرار داده‌اند تا با تحریک حس بویایی خریداران، میزان فروش اجناس خود را بالا ببرند.

پخش موسیقی

سعی کنید در فضای فروشگاه موزیک ملایم و مورد پسند عامه مردم پخش کنید. پخش موسیقی یکی از مهم‌ترین عوامل فیزیکی برای تاثیر گذاشتن روی مشتری در یک فروشگاه زنجیره‌ای خوب است. تحقیقات به عمل آمده در آمریکا نشان داده پخش موسیقی باعث تحریک بیشتر مشتریان برای ادامه دادن به خرید می‌شود. طبق یافته‌های این تحقیقات، با پخش موسیقی آرام و دلنشین می‌توانید تا 38 درصد میزان فروش محصولات خود را بیشتر کنید.

نور پردازی فروشگاه

از آنجا که اصلی‌ترین بخش یک فروشگاه زنجیره‌ای خوب، نور آن است باید به نورپردازی فروشگاه توجه ویژه‌ای داشته باشید. حتما دقت کنید که هیچ لامپ سوخته و خرابی در ردیف‌های فروشگاه وجود نداشته باشد. نور پردازی را می‌توان از جنبه منبع نور به دو دسته نور طبیعی و نور مصنوعی تقسیم کرد. بهتر است که در نور پردازی فروشگاه از نور طبیعی بیشتر استفاده شود. البته این نکته را نیز فراموش نکنید که اگر در فروشگاه شما، مواد غذایی وجود دارد، نباید مستقیما در معرض نور طبیعی که همان نور خورشید است قرار بگیرند. به طور کلی نور پردازی در فروشگاه‌ها به سه روش صورت می‌گیرد.

  • نور پردازی عمومی: به نور پردازی گفته می‌شود که در کل فضا، از طریق توزیع متوازن نور طبیعی انجام شده و فضا را به اندازه کافی روشن می‌کند. در این مدل نور پردازی حتما به این نکته توجه کنید که هیچ نقطه و بخش تاریکی نباید در فروشگاه باقی بماند. همچنین دقت کنید که در هیچ فضایی نور خیره کننده یا بیش از حد درخشان وجود نداشته باشد.
  • نور پردازی موضعی: از سبک نور پردازی موضعی برای تامین نور فعالیت‌هایی مانند صرف غذا یا انجام کارهای ظریف و اموری مثل مطالعه استفاده می‌شود. مهم‌ترین ویژگی نور پردازی موضعی امکان تقسیم بندی فضا، تنوع در روشنایی و افزایش جذابیت فضا است. این سبک از نور چردازی‌های در رستوران زیاد به کار برده شده و برای تمرکز بیشتر مشتری روی غذا، بر روی میزها تنظیم می‌شود.
  • نور پردازی متمرکز: از سبک نور پردازی متمرکز، برای ایجاد نقطه یا نقاط کانون در فضای فروشگاه استفاده می‌شود. به کار بردن این سبک از نور پردازی، با ایجاد فضاهای تاریک و روشن، باعث از بین رفتن یکنواختی در فضا می‌شود.

سخن پایانی

در این مطلب از سایت هایپرفامیلی سعی شد به تمام ویژگی‌هایی که یک فروشگاه زنجیره‌ای خوب باید داشته باشد بپردازیم. ما این موضوع را هم از دیدگاه مشتری، و هم از دیدگاه کسانی که تمایل به تاسیس فروشگاه زنجیره‌ای دارند به چالش کشده و بررسی کردیم. “فروشگاه زنجیره‌ای فامیلی” با سی سال تجربه در این عرصه، سعی کرده با ایجاد فضایی متفاوت و امکانات رفاهی مختلف که تاکنون در هیچ فروشگاه زنجیره‌ای ارائه نشده، تجربه‌ای جدید و متفاوت در ذهن مشتریان ایجاد کند.

مطالب مرتبط

جدیدترین اخبار فامیلی

جدیدترین مطالب سبک زندگی

جدیدترین مطالب صنعت خرده‌فروشی

جدیدترین مطالب آشپزی

جدیدترین مطالب آموزشی سلامتی

جدیدترین مطالب توسعه فردی

جدیدترین داتستنی های جالب

جدیدترین مطالب سفر و گردشگری