معروفترین فروشگاه های زنجیره ای دنیا را بشناسید

صنعت خرده‌فروشی
زمان مطالعه: 5 دقیقه

یکی از تفریحات شهرنشینی، خرید کردن در فروشگاه‌های بزرگی است که تقریبا تمامی نیازهای ما را پوشش می‌دهد. اما آیا واقعا معروفترین فروشگاه های زنجیره ای دنیا توسط چه کسانی پایه‌گذاری شده‌اند. میزان و حجم تبادلات در هر یک از آن‌ها به چه صورت است و آیا واقعا این فروشگاه‌ها برای ما شهرنشینان مفید هستند؟ به تمامی این سوالات در ادامه این مطلب از بلاگ هایپرفامیلی خواهیم پرداخت.

بیشتر بدانید: استراتژی های تخفیف و اهمیت آن در خرده‌فروشی

حجم زیادی از اجناس با قیمت‌ها و کیفیت‌های گوناگون در معروفترین فروشگاه های زنجیره ای دنیا به چشم می‌خورند. عده‌ی زیادی از مردم با توجه به مشغله‌های فراوانی که دارند، سعی می‌کنند با یک بار خرید رفتن تمامیِ مایحتاج خود را از یک فروشگاه خریداری کرده و به خانه برگردند. از این‌رو وجود فروشگاه‌های زنجیره ای در نزدیکی هر خانه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است.

معروفترین فروشگاه های زنجیره ای دنیا در اکثر نقاط دنیا مخصوصا در اروپا و امریکا و آسیای شرقی شعبات گوناگون دارند. در ادامه به شرح مهم‌ترین فروشگاه‌ها خواهیم پرداخت.

وال‌مارت؛ پس انداز کن و بهتر زندگی کن

وال‌مارت (Walmart) نامی آشنا در صنعت خرده‌فروشی جهان است. در اکثر کشورهای جهان چندین شعبه تاسیس کرده است. این فروشگاه که در ابتدا با شعار ” هر روز یک، کاهش قیمت ” روی کار آمد، توسط سم والتون در سال 1962 فعالیت خود را آغاز کرد. فروشگاه زنجیره‌ای وال‌مارت، اجناس خود را به صورت روزانه با تخفیف‌های ویژه‌ای عرضه می‌کند و همچنین به مناسبت‌های مختلف، به روی اکثر اجناس تخفیفات بهتری می‌دهد. این فروشگاه در 5 سال نخست فعالیت خود توانست تعداد شعبات خود را از مرز 20 فروشگاه بگذراند. رشد روزافزون این شرکت باعث شد تا در جشن 25 سالگی فروشگاه، تعداد کارکنان آن از مرز 1000 نفر گذشته و حجم داد و ستد در آن به میزان 16 میلیارد دلار برسد. شعار حال حاضر این شرکت ” پس انداز کن تا زندگی بهتری داشته باشی ” است.

تعداد شعبات مختلف فروشگاه زنجیره‌ای وال‌مارت

از وال‌مارت به عنوان غول فروشگاه‌های زنجیره‌ای تخفیف‌دار دنیا یاد می‌شود چرا که توانسته است بیش از 11 هزار شعبه را در 28 کشور جهان تاسیس کند. این فروشگاه بزرگ توانسته است برای بیش از دو میلیون نفر به طور مستقیم ایجاد اشتغال کند. در کشورهای مختلف فروشگاه‌های این شرکت خرده‌فروشی تحت عناوین متفاوتی شناخته می‌شود. برای مثال در انگلستان با نام اسدا (Asda) و در ژاپن به‌ نام Seiyu Group فعالیت می‌کند. وال‌مارت با بیش از 58 نام مختلف در کشورهای گوناگون مشغول به کار است.

کارفور؛ میدان عمومی

کارفور (carrefour) در زبان فرانسوی به معنای میدان عمومی است که از سال 1958 در زمینه خرده‌فروشی فعالیت خود را آغاز کرد. در واقع آن را می‌توان یکی از معروفترین فروشگاه های زنجیره ای دنیا نامید چرا که در بیش از 18 کشور مختلف دارای 12300 شعبه دارد. اکثر شعبات این فروشگاه به صورت هایپرمارکت در کشورهایی نظیر ایران معرفی شده‌اند. موسسان این فروشگاه زنجیره‌ای مارسل فورنیه و دنیس دوفوری هستند. برای ثباتی که این شرکت در طول فعالیت خود داشته است، سهام این شرکت در بازارهای جهانی از محبوبیت خاصی برخوردار است. پس از فرانسه، بیشتری شعبات این فروشگاه را می‌توان در انگلستان، امارات، بلژیک، پرتغال و تایوان جستجو کرد.

سون الون تنها یک عدد نیست

یکی دیگر از معروفترین فروشگاه های زنجیره ای دنیا فروشگاه سون الون (7-eleven) است که از هولیدنگ‌های Seven & I ژاپنی نشات گرفته شده است. این شرکت غول‌آسا با در آمدی نزدیک به 62 میلیارد دلار در رتبه دوازدهمین شرکت خرده فروش پرارزش را در جهان به خود اختصاص داده است. سنگ محک این رتبه بندی، دسترسی آسان و خرید راحت مشتریان است. این خرده‌فروش بزرگ نیز دارای بیش از 70000 فروشگاه در 18 کشور مختلف جهان است. نوشیدنی معروف Slurpee که شباهت زیادی به یخ در بهشت دارد، به صورت کاملا تصادفی در یکی از یخچال‌های فروشگاه این خرده‌فروشی کشف شد.

اسم این فروشگاه برگرفته از ساعات کاری آن در اوایل کار بوده است. فروشگاه سون الون از ساعت هفت صبح تا یازده شب مشغول ارائه سرویس به مشتریان خود در سال 1927 بوده. اما رفته رفته با گسترش فعالیت خود در سال 2020 شاهد باز بودن درب‌های فروشگاه‌های سون الون در 24 ساعت شبانه‌روز در 7 روز هفته هستیم.

کاستکو؛ فراتر از آشیانه هواپیما

با وجود آن‌که از عمر اولین فروشگاه‌های زنجیره‌ای که به صورت امروزی دایر گشته‌اند بیش از 50 سال نمی‌گذرد، اما توانسته‌اند جایگاه ویژه‌ای را در اقتصاد کشورها و خانواده‌ها بدست آورند. کاستکو (Costco) را می‌توان به یکی دیگر از معروفترین فروشگاه های زنجیره ای دنیا شناخت. این شرکت در سال 2012 رتبه 24 را از نظر محبوبیت در بین شرکت‌های ایالات متحد آمریکا بدست آورد.

این شرکت اولین بار در یکی از آشیانه‌های هواپیما در آمریکا تاسیس شد. نکته قابل توجه در این فروشگاه، استفاده نکردن آن از هیچ‌گونه پلاستیک و پاکت جهت حمل خریدها است. مشتریان بایستی پلاستیک خود را با خود به فروشگاه بیاورند. از دیگر نکات این فروشگاه استفاده بهینه از نور طبیعی در طول روز و کلید‌های خودکار برای روشن و خاموش کردن روشنایی در صورت لزوم است. کاستکو در بسیاری از کشورهای جهان مانند کانادا، ژاپن، اسپانیا، فرانسه و غیره شعبه دارد. کاستکو تنها شرکتی است که توانسته است در ظرف کمتر از 5 سال دارایی خود را از صف به عدد سه میلیارد دلار برساند.

دلاراما؛ کپی برابر اصل

فروشگاه‌های دلاراما  (Dollarama) که عمدتا در کانادا تاسیس می‌شوند، یک ویژگی منحصر به فرد دارند که آن ارزان بودن اجناس آن‌ها نسبت به سایر فروشگاه‌ها است. این فروشگاه زنجیره‌ای اجناس خود را از زیر یک دلار تا چند ده دلار به‌ فروش می‌رساند، دلاراما یعنی این فروشگاه اجناسِ یک دلاری بسیاری دارد که از نظر کیفیت با اجناس اصل هیچ تفاوتی ندارد. در این فروشگاه خبری از شکلات صبحانه نوتلا و یا خودکارهای مارک بیک نیست، اما اجناسی بسیار ارزان‌تر با کیفیت مثال زدنی وجود دارند که به آن‌ها های کپی (High copy) نیز گفته می‌شوند.

با این‌که محصولات این فروشگاه زنجیره‌ای همگی کپی برداری شده از اجناس درجه یک هستند، اما خود شرکت دلاراما دوست ندارد کسی از روی محصولاتش کپی کند! این فروشگاه از آن‌جایی که هیچ پولی بابت بازاریابی و تبلیغات نمی‌دهد، هزینه‌ی تمام شده‌ی اجناس‌اش بسیار کمتر می‌شود و از طرفی می‌تواند محصولات را با قیمت کمتر به فروش برساند.

سخن پایانی

این چهار فروشگاه تنها بخشی از معروفترین فروشگاه های زنجیره ای دنیا به حساب می‌آیند. هر کشوری با توجه به نیازهای خاص خود دست به راه اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای زده است. در کشور ما نیز، جای خالی یک فروشگاه منسجم با داشتن تمام ویژگی‌های یک فروشگاه زنجیره‌ای به چشم می‌خورد. فروشگاه زنجیره ای فامیلی یاری کننده همشهریانی خواهد بود که برای تامین مایحتاج خود به یک فروشگاه بزرگ نیاز دارند. با پوشش‌دهی کامل محصولات در این فروشگاه زنجیره‌ای دیگر نیازی نخواهید داشت تا به چندین سوپرمارکت کوچک و بزرگ، دور و نزدیک سر بزنید. کافی است چرخ دستی را برداشته و از خرید کردن در فضای دلنشین  هایپرفامیلی لذت ببرید.

مطالب مرتبط

جدیدترین اخبار فامیلی

جدیدترین مطالب سبک زندگی

جدیدترین مطالب صنعت خرده‌فروشی

جدیدترین مطالب آشپزی

جدیدترین مطالب آموزشی سلامتی

جدیدترین مطالب توسعه فردی

جدیدترین داتستنی های جالب

جدیدترین مطالب سفر و گردشگری