۱۰ مزیت شگفت انگیز آدامس برای ذهن و بدن شما

دانستنی ها
زمان مطالعه: 6 دقیقه

مزایای آدامس شامل جلوگیری از پوسیدگی دندان ها و بهبود سلامت دهان، بهبود بخشیدن به روند هضم غذا، تازه کردن یا خنک کردن نفس و جلوگیری از خشکی دهان، تسهیل کردن انسداد گوش، افزایش هوشیاری، کاهش استرس و اضطراب، بهبود حافظه و عملکرد شناختی می‌باشد.

جوییدن آدامس کار لذت بخشی است و همه از آن در حین رانندگی استراحت کردن و یا بعد از غذا لذت می‌برند. اگر چه ممکن است از قبل در خصوص فایده جوییدن آدامس برای دندان ها و تازه نگه‌داشتن دهان اطلاع داشته باشید اما این ماده چندین فایده درمانی شگفت آور دیگر نیز دارد که در این مقاله از بلاگ هایپر به آن‌ها پرداخته ایم.

بیشتر بدانید: با مصرف این معجون ها، لاغر شوید

مزایای آدامس

مزایای آدامس

جوییدن بیش از حد آدامس می‌تواند اثرات منفی مانند فشار فک یا میگرن را به همراه داشته باشد اما استفاده صحیح از آن اثرات مثبتی را به بار می‌آورد که در ادامه به ده مورد از آن‌ها اشاره شده است.

جلوگیری از پوسیدگی دندان ها و بهبود سلامت دهان

جویدن آدامس های بدون قند به مدت بیست دقیقه بعد از صرف غذا عملکردی شبیه به دهان شویه و خمیر دندان حاوی فلوراید را دارند. بنابراین از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می‌کنند به این صورت که با افزایش ترشح بزاق دهان ذرات و اسیدهای غذایی روی دندان‌ها را از بین برده و حتی به استحکام و تقویت مینای دندان کمک می‌کنند. برای جلوگیری بیشتر از پوسیدگی دندان‌ها، مصرف آدامس های حاوی زایلیتول و مواد معدنی بیشتر توصیه می‌شود.

جلوگیری از پوسیدگی دندان ها و بهبود سلامت دهان

تسهیل کردن رفلاکس اسید

رفلاکس اسید یک مشکل پیچیده است که در آن اسیدهای معده به طور همزمان به مری و قفسه سینه صدمه می‌زنند و باعث سوزش در گلو و قفسه سینه می‌شوند. با کمال تعجب یکی از روش های مناسب برای کاهش رفلاکس اسید جوییدن آدامس است به این صورت که لوله غذایی را پاکسازی و اثر اسیدها را خنثی می‌کند. بر اساس یک مطالعه، آدامس با افزایش رفلکس بلع و خنثی کردن اسیدها مری را پاکسازی می‌کند زیرا آدامس با قلیایی تر کردن بزاق رفلاکس اسید را کاهش می‌دهد و ضمن کاهش التهاب تسکین دهنده نیز می‌باشد.

بهبود بخشیدن به روند هضم غذا

جوییدن آدامس هیچ تاثیر مستقیمی بر روند هضم غذا ندارد. در واقع مصرف آن قبل از غذا سبب بهبود هضم می‌شود به این صورت که عمل جوییدن، باعث تحریک دهان به تولید بزاق شده و این اتفاق سبب آمادگی سیستم گوارش توسط اسیدهای گوارشی برای وعده غذایی می‌گردد. بنابراین نه تنها در بلع غذا سهولت ایجاد خواهد شد بلکه با آماده شدن معده، روند هضم نیز بهبود می‌یابد و همچنین جوییدن آدامس بعد از صرف غذا با تحریک بیشتر روند هضم به جلوگیری از سوء هاضمه کمک می‌کند.

مزایای آدامس

جلوگیری از حالت تهوع

مصرف آدامس های گیاهی خصوصا با طعم زنجبیل برای افرادی که به بیماری صبحگاهی مبتلا هستند مفید است. مصرف این نوع آدامس ها به تولید بزاق و روند هضم کمک می‌کند. براساس یک مطالعه جدید آدامس می‌تواند به اندازه داروهایی که برای تهوع تجویز می‌شوند موثر باشد. همچنین شایان ذکر است که جوییدن آدامس بعد از جراحی روده بزرگ توسط جراحان به منظور تحریک دستگاه گوارش تجویز می‌شود. در واقع آدامس، به دلیل عدم وجود عوارض جانبی و هزینه کم یک درمان موثر به شمار می‌رود.

مدیریت وزن با بهبود عادات غذایی

جوییدن آدامس بدون قند به هنگام احساس اشتیاق به میان وعده های قند دار با فریب دادن مغز میل شما به خوردن آنها را کاهش می‌دهد. بنابراین شما بدون مصرف کالری اضافی احساس سیری می‌کنید. در نتیجه اگر به دنبال کاهش وزن و بهبود عادات غذایی هستید به جای یک قند شیرین، آدامس بجویید.

مدیریت وزن

بهبود حافظه و عملکرد شناختی

اگر مشغول یک کار فشرده هستید می‌توانید با جوییدن آدامس عملکرد مغز را بهتر کنید. یک مطالعه بر روی دو گروه از افراد که یکی از آنها مشغول جوییدن آدامس بودند نشان داد که این گروه نسبت به گروهی که آدامس نمی‌جویدند عملکرد بهتری داشتند. اعتقاد بر این است که جوییدن آدامس، سبب افزایش ضربان قلب و جریان خون به مغز می‌شود. بر اساس آزمایشات پزشکی افزایش فعالیت مغز در ناحیه هیپوکامپ که مسئول تمرکز است را با بالا رفتن میزان اکسیژن نشان می‌دهد.

کاهش استرس و اضطراب

معمولا زمانی که دچار استرس و اضطراب می‌شویم برای رهایی و یا کاهش آن از تکان دادن پاها و یا جوییدن ناخن های خود استفاده می‌کنیم. جالب است بدانید که جوییدن آدامس به هنگام استرس و اضطراب عملکردی مشابه دارد و جایگزینی مناسب برای عادت های عصبی غریزی شما است.

یک مطالعه بر روی شرکت کنندگان یک آزمایش از سال ۲۰۱۱ نشان داد که افرادی که دو بار در روز به مدت دو هفته آدامس می‌جویدند نسبت به افرادی که این کار را نمی‌کردند میزان استرس را به مقدار قابل توجهی کاهش داده اند. آن ها همچنین خستگی کمتر و خلق و خوی بالاتری را تجربه کردند. در واقع جوییدن آدامس سبب کاهش هورمون استرس کورتیزول می‌شود و درنتیجه باعث آرامش می‌گردد.

مزایای آدامس

افزایش هوشیاری

در صورتی که افراد به مدت شش الی هشت ساعت در شبانه روز خواب کافی نداشته باشند عملکرد خوبی هم نخواهند داشت. بهتر است به جای مصرف قهوه و کافئین آدامس بجویید تا هوشیاری خود را بدست آوردید. مطالعات نشان می‌دهد که جویدن آدامس و حرکت فک سبب تحریک اعصاب مرتبط با برانگیختگی و همچنین افزایش جریان خون به مغز می‌شود که در نتیجه سبب افزایش هوشیاری می‌گردد. جوییدن آدامس با طعم نعنا برای افزایش هوشیاری بسیار موثر است.

تسهیل کردن انسداد گوش

برای رفع انسداد گوش به جای گرفتن بینی خود یک آدامس بجویید. جوییدن آدامس به طور طبیعی سبب همسانی فشار هوای داخل گوش با فشار هوای خارج از آن می‌شود. همچنین راهی موثر برای تخلیه آبی است که بعد از دوش گرفتن یا شنا در گوش جمع می‌شود. حرکت جوییدن به پاکسازی حفره های سینوسی و خروجی مایعات از گوش کمک می‌کند.

تسهیل کردن انسداد گوش

تازه کردن یا خنک کردن نفس و جلوگیری از خشکی دهان

یکی از دلایل بوی بد دهان، عدم جریان بزاق و رشد باکتری های اضافی در آن است. جوییدن آدامس با تحریک غدد بزاقی باعث از بین رفتن باکتری های نامطبوع و درنتیجه تازه شدن دهان می‌گردد. جوییدن آدامس نعنایی احساس تازه ای در دهان در طول روز ایجاد می‌کند.

در ادامه به دو سوال متداول درباره آدامس پاسخ می‌دهیم.

چه مدت باید آدامس بجوم تا خط فک خوش فرمی داشته باشم؟

اگر چه هیچ مطالعه ای برای اثبات قطعی موثر بودن آدامس در بهبود خط فک وجود ندارد اما به طور کلی جوییدن آدامس فوایدی مشابه انجام ورزش در بهبود شکل بدن و جذاب نشان دادن آن دارد. به این منظور می‌توانید با جوییدن آدامس به مدت یک الی دو ساعت در روز عضله فک را تقویت کنید اما به یاد داشته باشید که اگر بیش از زمان ذکر شده این کار را انجام دهید منجر به اختلال در عملکرد مفصل گیجگاهی فکی خواهد شد.

۲.برای کسب حداکثر مزایای آدامس، چند قطعه از آن را باید در روز بجوم؟

۲.برای کسب حداکثر مزایای آدامس، چند قطعه از آن را باید در روز بجوم؟

جوییدن حداقل سه قطعه آدامس در روز پس از هر وعده غذایی می‌تواند بهترین نتیجه را برای دندان های شما داشته باشد. یک یا دو قطعه آدامس دیگر در طول روز برای سایر مزیت های آن مناسب است. اگر بیشتر از این تعداد مثلا پانزده یا بیست قطعه آدامس را در طول روز بجوید می‌تواند خطرناک باشد. جوییدن آدامس در صورتی می تواند برای سلامتی مفید باشد که به اندازه مصرف گردد بنابراین سعی نکنید بیش از حد آدامس بجویید.

سخن آخر

در این مطلب از بلاگ فروشگاه هایپرفامیلی، به شرح خواص جوییدن آدامس پرداختیم. شما می‌توانید انواع آدامس های مختلف را با مناسب ترین قیمت از شعبات فامیلی خریداری کنید.

مطالب مرتبط

جدیدترین اخبار فامیلی

جدیدترین مطالب سبک زندگی

جدیدترین مطالب صنعت خرده‌فروشی

جدیدترین مطالب آشپزی

جدیدترین مطالب آموزشی سلامتی

جدیدترین مطالب توسعه فردی

جدیدترین داتستنی های جالب

جدیدترین مطالب سفر و گردشگری