15 ماده غذایی که سلامت ریه شما را بهبود می بخشد

سلامتی
زمان مطالعه: 5 دقیقه

ریه ها یکی از حیاتی ترین ارگان های بدن ما به شمار می روند از این رو حفظ سلامت آن ها هائز اهمیت است یکی از روش هایی که به حفظ سلامت ریه ها کمک می کند تغذیه مناسب است در ادامه به ۱۵ ماده غذایی اشاره می کنیم که برای سلامت ریه مفید هستند.

سلامت ریه

۱۵ غذای مناسب برای ریه های شما

تغذیه مناسب به طور غیر مستقیم بر سلامت ریه تاثیر دارد رژیم غذایی پرچرب باعث ایجاد مشکلات قلبی و عروقی می شود که ممکن است بر روی ریه‌های ما نیز تاثیر منفی بگذارد و حتی یکی از دلایل ابتلا به سرطان ریه یا مشکلات دیگری مانند آسم برونشیت ذات الریه و غیره باشد مصرف غذاهای کم چرب میوه های تازه و سبزیجات سبز در کنار تمرینات ورزشی مانند یوگا به سلامت ریه های شما کمک شایانی می کند در ادامه به ۱۵ خوراکی که برای سلامت ریه های شما مفید هستند اشاره می‌کنیم.

۱ سیر

سیر سرشار از آلیسین است و خاصیت ضد التهابی دارد و باعث کاهش آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد می شود. مصرف سیر خطر عفونت و التهاب را که باعث اختلالات تنفسی مانند آسم یا برونشیت و بیماریهای جدی مانند سرطان ریه می شوند را کاهش می دهد.

۲ زنجبیل

زنجبیل نیز همانند سیر خاصیت ضد التهابی دارد در هندوستان معمولاً از آن به عنوان ادویه برای افزودن عطر و طعم به غذا استفاده می کنند برخی آن را به چای اضافه میکنند زنجبیل برای درمان سرماخوردگی و سرفه و سم زدایی ریه ها مفید است از این رو می تواند یک ماده غذایی مناسب برای درمان عفونت ریه باشد.

۳. فلفل

وجود کپسایسین در فلفل به ترشح مخاط کمک می کند و این امر دستگاه تنفسی را پاک کرده و از غشای مخاطی در آن محافظت میکند همچنین بتاکاروتن موجود در فلفل از ما در برابر آسم محافظت می کند فلفل دارای خواص ضد سرطان ضد التهاب و ضد اختلالات تنفسی است.

۴.زردچوبه

زردچوبه سرشار از کورکومین می باشد کورکومین ترکیبی است که خاصیت ضد التهابی دارد و به مبارزه با عفونت ها و ابتلا به آسم کمک می کند.

۵ گردو

از آنجایی که گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است مصرف روزانه آن می تواند به بدن برای دفع اختلالات تنفسی کمک کند.

۶.میوه های نارنجی رنگ

میوه های نارنجی رنگ مانند پاپایا پرتقال و کدو تنبل سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین C هستند از این رو این میوه ها به مبارزه با عفونت ها و کاهش التهاب کمک می‌کنند.

ویتامین سلامت ریه

۷ سبزیجات برگ دار

سبزیجات برگ دار سبز مانند اسفناج کلم کاهو و غیره از مواد فیتوشیمیایی تشکیل شده اند این مواد در پیشگیری از بیماری‌هایی مانند سرطان کمک می‌کنند همچنین به دلیل وجود خاصیت ضد التهابی در آن ها خطر ابتلا به بیماری های تنفسی مانند آسم را کاهش می‌دهند مصرف روزانه اسفناج باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و سالم ماندن ریه ها میشود.

۸ ماهی

وجود اسیدهای چرب امگا ۳ EPA و DHA در ماهی هایی مانند قزل آلا و کپور خاصیت ضد التهابی و ضد سرطان دارد در نتیجه با قرار دادن این ماهی ها در رژیم غذایی روزانه خود از خواص ضد التهابی و ضد سرطان آن ها برای مقابله با انواع بیماری های ریه بهره ببرید.

۹.مرغ

مرغ منبع غنی سلنیوم روی و پروتئین بدون چربی است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند یک کاسه سوپ مرغ داغ با مقداری فلفل سیاه به نازک شدن مخاط و تمیز شدن راه عبور هوا کمک خواهد کرد که در نتیجه این امر ریه های شما را سالم نگه خواهد داشت.

۱۰.زردآلو

زردآلو منبع غنی از ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند ویتامین C ویتامین E بتاکاروتن و لیکوپن است که با از بین بردن رادیکال‌های آزاد اکسیژن که می‌تواند باعث بسیاری از انواع بیماری‌های ریه شود به سلامت ریه کمک می کند بنابراین مصرف زردآلو برای سلامت ریه بسیار مفید است

۱۱ کلم بروکلی

کلم بروکلی سموم نیکوتینی که هنگام سیگار کشیدن در ریه ها ذخیره شده است را از بین می برد و سولفورافان موجود در آن ریه ها را از آسیب‌های ناشی از استعمال سیگار بهبود می بخشد این به نوبه خود می تواند در پیشگیری از سرطان در ریه ها کمک کند از این رو اگر اخیراً سیگار را ترک کرده اید یکی از بهترین مواد غذایی برای شما به شمار می آید.

۱۲ گریپ فروت

گریپ فروت حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی مانند ویتامین C و ویتامین B6 تیامین اسید فولیک و منیزیم است و همچنین منبع غنی از آنتی اکسیدان ها می باشد که همه خاصیت ضد التهابی دارند این مواد با سم زدایی ریه ها از بیماری‌هایی مانند سرطان آسم و غیره جلوگیری می کنند.

۱۳ پیاز

پیاز منبع غنی از اسید فولیک ویتامین B6 و ویتامین c می باشد این مواد خاصیت ضد سرطانی دارند و از گرفتگی برونش جلوگیری می کنند همچنین مصرف پیاز برای بیماران آسمی توصیه می شود چراکه می تواند اسپاسم برونش را کاهش دهد.

۱۴.سیب

سیب حاوی آنتی اکسیدانی به نام کوئرستین می باشد این ماده با بیماری های ریه مبارزه کرده و از ریه ها در برابر اثرات مضر سیگار و آلودگی هوا محافظت می کند جدا از این سیب منبع غنی ویتامین C هست که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و ریه ها را سالم نگه میدارد مصرف روزانه سیب می تواند به پاکسازی ریه ها کمک کند سیب برای کسانی که سیگار را ترک کرده‌اند بسیار مفید است و میتواند ریه های آنها را از آسیب های ناشی از سیگار در امان نگه دارد.

۱۵.انار

آنتی اکسیدان پونیکا لاجین موجود در انار سه برابر بیشتر از هر آنتی اکسیدان دیگر است. به همین دلیل این میوه به عنوان درمانی جایگزین برای سرطان ریه به حساب می آید اسید پونیک در انار به پاکسازی مخاط در گلو سینه و ریه ها کمک می کند و و سرفه را تسکین می بخشد.

ویتامین سلامت ریه

غذاهایی که برای ریه های شما مضر هستند

در اینجا به برخی از غذاهایی که برای سالم نگه داشتن ریه ها باید به طور کامل از آن ها اجتناب کنید اشاره می‌کنیم.

  • محصولات لبنی
  • غذاهای سرخ شده مانند سیب زمینی سرخ کرده مرغ سرخ شده سمبوسه چیپس و غیره
  • تخم مرغ
  • نوشیدنی های گازدار
  • غذاهایی که موجب رفلاکس اسید شوند مانند قهوه ادویه و سس گوجه
  • خرچنگ لابستر و میگو
  • بادام زمینی

نتیجه گیری

ریه ها ارگان های حیاتی هستند که به شما اجازه نفس کشیدن و زندگی را می دهند از این رو با سیگار نکشیدن و انجام تمرینات تنفسی مانند یوگا و همچنین مصرف مقدار زیادی آب و غذاهای مفید برای آن از سلامت آنها مراقبت کنید و با انواع بیماری های ریوی و تنفسی مبارزه کنید.

مطالب مرتبط

جدیدترین اخبار فامیلی

جدیدترین مطالب سبک زندگی

جدیدترین مطالب صنعت خرده‌فروشی

جدیدترین مطالب آشپزی

جدیدترین مطالب آموزشی سلامتی

جدیدترین مطالب توسعه فردی

جدیدترین داتستنی های جالب

جدیدترین مطالب سفر و گردشگری