با این روش ها، نفخ را درمان کنید

سلامتی
زمان مطالعه: 3 دقیقه

نفخ یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای هر فردی رخ دهد. اما شما می‌توانید با روش های ساده آن را درمان کنید. بعنوان مثال مصرف قرص ضد نفخ، پیاده روی، دوش آب گرم، افزودن فیبر به رژیم غذایی، حذف نوشیدنی های گازدار، کاهش جویدن آدامس، کاهش مصرف نمک و اجتناب از مصرف دخانیات، می‌تواند در کاهش و درمان نفخ تاثیرگذار باشد.

همه ما حداقل یکبار هم که شده با معضل نفخ مواجه شده ایم. نفخ از نشانه‌های سوء هاضمه است و معمولاً بر اثر خوردن برخی غذاها که بادزا و نفخ آورند پدید می‌آید. زمانی که شما نفخ می‌کنید، با پری و سفتی در ناحیه شکم مواجه خواهید شد. حال راه حل های درمان نفخ چیست؟ برای پاسخ به این سوال، تا انتهای این مطلب با بلاگ هایپر همراه باشید.

بیشتر بدانید: این مواد غذایی را با شکم خالی نخورید

علل بروز نفخ

علل بروز نفخ

  • پرخوری یا سریع غذا خوردن
  • یبوست و دیگر مشکلات گوارشی
  • رژیم غذایی نامناسب مانند مصرف لوبیا، پیاز، کلم بروکلی و محصولات لبنی
  • تغییرات هورمونی مانند قاعدگی
  • بلع هوا در حین جویدن آدامس
  • نوشیدن نوشابه های گازدار
  • سندرم روده تحریک پذیر
  • استرس و اضطراب
  • عفونت
  • واکنش های آلرژیک
  • کمبود آنزیم های گوارشی

روش های درمان نفخ در خانه

روش های درمان نفخ در خانه

قرص ضد نفخ

یکی از راه های درمان این مشکل، مصرف قرص‌ها و شربت‌های سایمتیکون ضد نفخ است. این داروها، به حرکت هوای اضافی و خروج آنها از دستگاه گوارش کمک خواهد کرد. البته قبل از مصرف، به دستورالعمل های روی دارو توجه کرده و طبق آن مصرف کنید.

پیاده روی

از روش های دیگر برای درمان، فعالیت های فیزیکی مانند پیاده روی است. این فعالیت ها به حرکت مرتب روده‌ها و در نهایت خروج گاز اضافی، کمک زیادی خواهد کرد.

حمام گرم

گرمای حمام به تسکین درد شکمی کمک زیادی خواهد کرد. استراحت و تمدد اعصاب نیز به کاهش استرس و بهبود عملکرد دستگاه گوارش و در نتیجه کاهش نفـخ کمک می‌کند.

حمام گرم

فیبر را به رژیم غذایی اضافه کنید

گاهی باید در سبک زندگی تغییراتی ایجاد کنید. نمونه آن، افزایش تدریجی فیبر در رژیم غذایی است. به هنگام شروع افزایش مصرف فیبر بهتر است این افزایش مصرف را به آرامی شروع کرده و ظرف چند هفته به میزان توصیه شده برسید تا بدن فرصت سازگاری با این تغییر در رژیم غذایی را داشته باشد.

آب را جایگزین نوشابه های گازدار کنید

کربن دی اکسید موجود در نوشابه و دیگر نوشیدنی های گازدار، موجب تجمع و ایجاد نفخ خواهد شد. با جایگزینی آب، احتمال بروز این مشکل را به صفر برسانید.

از جویدن بیش از حد آدامس اجتناب کنید

آدامس ها به دلیل داشتن کمی الکل، احتمال بروز نفخ را افزایش خواهند داد. می‌توان بجای آدامس از قرص‌های نعناع یا زنجبیل–نعناع استفاده کنید.

جویدن بیش از حد آدامس

مصرف نمک را کاهش دهید

سدیم اضافی موجب تجمع آب در بدن و ایجاد تورم و نفخ در شکم خواهد شد. در نتیجه برای جلوگیری از بروز آن، مصرف نمک را به حداقل برسانید.

اجتناب از مصرف دخانیات

کشیدن سیگار و دیگر محصولات تنباکو، احتمال بروز نفخ را دو برابر می‌کند، در نتیجه از مصرف دخانیات پرهیز کرده و یا میزان آن را به حداقل برسانید.

مواد غذایی موثر در درمان نفخ

زنجبیل

زنجبیل به دلیل داشتن خواص ضدالتهابی، نقش بسزایی در درمان نفخ دارد. به این منظور، چای زنجبیل بنوشید و یا زنجبیل تازه را به وعده های غذایی بیفزایید.

آناناس

آناناس

آنزیم های موجود در این میوه، به تجزیه پروتئین ها در دستگاه گوارش و کاهش گاز کمک می‌کند. به این منظور آب آناناس بنوشید و یا تازه آن را مصرف کنید.

نعناع

مواد موجود در نعناع، به شل شدن ماهیچه های دستگاه گوارش و کاهش گاز کمک می‌کند. می‌توانید از نعناع تازه استفاده کرده و یا چای نعناع بنوشید.

سخن پایانی

در این مطلب از بلاگ فروشگاه فامیلی، به شرح روش های درمان نفخ پرداختیم. با استفاده از این روش ها، نفخ را درمان کنید. در صورتی که نفخ شکم شما مداوم یا شدید است، باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و طبق دستورات وی عمل کنید.

مطالب مرتبط

جدیدترین اخبار فامیلی

جدیدترین مطالب سبک زندگی

جدیدترین مطالب صنعت خرده‌فروشی

جدیدترین مطالب آشپزی

جدیدترین مطالب آموزشی سلامتی

جدیدترین مطالب توسعه فردی

جدیدترین داتستنی های جالب

جدیدترین مطالب سفر و گردشگری